Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Anılar ve Günlükler

Martin Heidegger

Frédéric de Towarnicki

Martin Heidegger Gönderileri

Martin Heidegger kitaplarını, Martin Heidegger sözleri ve alıntılarını, Martin Heidegger yazarlarını, Martin Heidegger yorumları ve incelemelerini 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
Size düşüş sırasında yazıyorum. Dünyada olma durumunu böyle duyumsuyorum.
Reklam
Düşünmenin Zamanı ve Zamanın Düşünümselliği
Düşünce zaman ister, düşüncenin kendi zamanı vardır. Zamanı ölçen odur. Düşünce zorunluluklara boyun eğecek değildir; tersine, gelişmek için, kendisine gereken zamanı almalıdır.
Sayfa 107Kitabı okudu
Prag’da Jan Patöcka: Ahlâk ve Siyaset
"Yaşamın özgürlüğe dönüştüğü noktada başlar" dediği Tarih'ten söz ederken andığı kişilerin arasında haksız bilinen haklı Sokrates var. "Toplumla anlaşmazlığa düşmemesi olanaksız ol­duğu için bu adam mutlaka suçlanacak, işkence görecek ve çar­mıha gerilecek. Kusursuzca doğru ve dürüst olan adamın öl­mesi gerek." Küçük apartman dairesinde gizli saklı düzenlediği seminerlerine katılanlar onun Vâclav Havel, Sakharov ve Soljenitsin gibi birçok rejim karşıtını sık sık saygıyla andığını duydular. Şunu da söylüyordu: "Gücün baskısına maruz kalanlar, sıranın kendilerine gelip gelmeyeceğinin ve ne zaman geleceğinin kay­gısı içinde savaşımı yalnızca izleyici gibi görenlere göre daha özgürdürler."
Sayfa 97 - YKYKitabı okudu
Cézanne’ın Yolu
...Yunanlılarda, Kant'ta, Hegel'de ve teknik çağında olmak üzere varlık sorusu ele alındı. Heidegger şöyle diyordu "Yunanlılara göre, şeyler görünüyor; Kant'a göre, şeyler bana görünüyor." Bakış açısı tersine çevriliyor.
Sayfa 86 - YKYKitabı okudu
Tanrı ve Tanrılık, Kucsal ve Kaos
Nolite timere eos qui corpus occidunt başlıklı vaazda şunları okuyoruz: "Tanrı ancak bütün yaratıkların onu adlandırdıkları yerde belirir. Henüz Tanrılık'ın gizli yöresinde, ırmağında ve kaynağında olduğum sırada kimse bana nereye gitmek istedi­ğimi ya da ne yaptığımı sormuyordu, çünkü bana soru soracak kimse yoktu. Ancak bir kez
Sayfa 80 - YKYKitabı okudu
Reklam
Heidegger ve Ernst Jünger
Kara Ormanlar'dan, filozofla birlikte yaptığı kayak gezinti­lerinden, Heidegger'in kapı pencereyi kapayan karlara elinde kürekle giriştiği Todtnauberg'deki küçük dağ evinden söz edi­yoruz. "Varlık gibi" diye şaka yapıyordu Heidegger, onu bul­mak için durmadan örtüsünü kaldırmaya ve yolu temizlemeye çalışmak gerekiyor."
Sayfa 67 - YKYKitabı okudu
Göçebelik ve Özgürlük
...Herakleitos'un bir sözüne gönderme yaparak, Yunan düşüncesinin şafağında ona göre "Logos sözcüğünün hem usu, hem de varlık'ı belirttiğini" söylüyor ve 52. Parça'yı aktarıyor: Zaman, piyonların yerini değiştirerek oyun oynayan bir çocuktur. ... Bir kez daha enginlere açılıp Herakleitos'un parçasını yo­rumluyor: Varlık'ın yazgısı dama tahtası üzerinde oynayarak piyonlarını iten bir çocuk. Ve Heidegger insanın yaşamı boyun­ca sürüklendiği ve işin içinde varlık'ının olduğu bu oyunun gi­zemini soruşturuyor. Oynayan çocuk niçin Dünya Oyunu'nu oynuyor? Niçin? Burada hesaplayan ve sayı sayan "niçin" yeri­ni suskunluğa bırakmalı. "Çocuk oynuyor çünkü oynuyor. Bu 'çünkü' Oyun'un için­de ortadan kayboluyor. Oyun 'niçin'siz. Oynarken oynuyor. Bir tek Oyun süregidiyor: en yüksek ve en derin olan ne varsa, o." Heidegger sürdürüyor: "Ama asıl olan, bu Bir tek'tir. O Bir olan, Tek olandır. Hiçbir şey nedensiz değildir. Varlık'la neden: Aynı. Varlık temellendiriyor ama kendisinin temeli yok. Oynar­ ken varlık'ı ve nedeni bize bağışlayan bu Oyun'u temelsizmiş gibi oynuyor. Oyuna girip kuralınca oynadığımızda, bu oyu­nun esaslarından ne anlayacağımızı bilmek kalıyor geriye." Sonra da Goethe'nin bir özdeyişini aktarıyor, bu özdeyişte Eckhart Usta'nın suskunluğu ve Angelus Silesius'un gülünün "niçin'siz"liği duyuluyor: "Çünkü'yle yetin, niçin diye sorma."
Sayfa 37 - YKYKitabı okudu
Modern Dünyanın Şu Tuhaf Balkıması
...Jean Beaufret..., Parmenides'in Şiiri'nin Giriş'inde şöyle der: "Heidegger'in düşüncesi özetlenmez. Sergilenmez bile. Heidegger'in düşüncesi, moodern dünyanın ta kendisinin, dilin her şeyi söyleyebilme güvencesini yıkan ve insanın varolan'daki dayanağını tehlikeye atan bir sözdeki o tuhaf parlamasıdır." Şiir'den bir parça, tam da bunu, Varlık'la Hiçlik arasına sıkışıp kalmış insanın doğasının zayıflığı ve aynı aynı zamanda kararsızlığı hakkında Parmenides'in pek de yanılmamış olduğunu ortaya koyuyor: Öylece giderler oraya buraya, Sağır olduukları kadar kör, şaşkın, kararsız soylar, Paylarına düşen de şudur: "budur" demek kadar "bu değil" demek, "aynı" ve "hiç de aynı değil" demek Hepsi de, ama hepsi de, geri dönmeden asla ilerlemezler.
Sayfa 31 - YKYKitabı okudu
Modern Dünyanın Şu Tuhaf Balkıması
..."Eğer edim, varlık'ın özüne el vermek demekse, düşünmek tam olarak edimdir. Bir başka deyişle, varolan'ın ortasında, varlık'ın ve özünün dile geldikleri o yere geçişi hazırlamaktır."
Sayfa 30 - YKYKitabı okudu
61 öğeden 1 ile 15 arasındakiler gösteriliyor.