Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Michel Foucault'da İktidar ve Direnme Odakları

Ali Akay

Sözler ve Alıntılar

Tümünü Gör
Kant; çağının getirdiği bir insan olarak, yepyeni bir gerçeklik getirmiştir: insan veya insanlık zihni birbirine bağlı olmayan iki ayrışık kavramın çatıştığı Kant'çılık fikri. Kant, Kavram ile Zaman-Mekanı: Sezgi ile hissetmeyi; kendi kendine oluşumu ve alıcı olmayı (receptif) karşı karştya koyar. Kant için, insanın hareketleri demek öğrenmek, bilmek demektir. Bütün verilenler (Tanrının verdikleri) zaman ve mekan içinde verilir ve düşünüyorum denilmesi bir kavram geliştirmesine yol açar. İkisinin arasında bir bağlantısızlık vardır, işte buradan sonluluk fikrini yücelten Kant, sonunda bu iki bağlantısızı bağlayacak şeyin estetik imgelem olduğu sonucuna varır. Böylece Foucault da, düşünüyorum cogito’sunu düzeltmek ister; ve ben düşünüyorum’u "düşünülüyor"a çevirerek fransızcadaki yansız üçüncü tekil şahsa indirger (on pense). İşte, imgelem ikisi arasındaki ilişkisizliğe bir uyum sağlamaktadır; tuhaf ve gizli bir bağdır bu uyum.
Sayfa 20 - Büyük Öteki mi acaba bu "uyum"?
Reich Kitlelerin Psikolojisi ve Faşizm
Niçin ve nasıl olur da insanlar kendilerinin sömürülmesinden şikâyetçi olmadıkları yetmezmiş gibi bir de kendilerine şikâyette bulunanları otoritelere şikâyet edip ele verirler? İçimizdeki baskı arzusu ve baskıya alınmak arzusu (mazoşizm) sosyal analizlerimizde bize yardımcı olacaktır. Felix Guattari bu sorunu “yalnız sınıf mücadelesi değil, ama aynı zamanda arzularımızın şizo mücadeleleri” diye belirtmekteydi.
Reklam
“Sevgili” olmak
Sevgili olmak kimsenin hissetmediğini, görmediğini, sevmediğini sevmek ve görmektir. “Hani o bakışı var ya...” Bunları tanımak ve bunların yalnız sevgili tarafından bilinmesidir; “o gülüşündeki gamzeleri...”Herkesin göremediğini hissedip, anlayıp, tanıyıp görebilmek. İşte sevgili olmak, dalga olmak, rüzgâr olmak.
Dil Varlığı belli bir çağın ve o çağa has bir varlık biçimidir. Her tarihi oluşum kendine göre dili toparlar ve bu toparlamayı kendi çağının biçimlenme modellerine uyarak gerçekleştirir. Dil-Vardır hiç bir zaman kendi çağının dışı için geçerli olamaz; belli bir tarihsel oluşumun şartıdır.
Sayfa 33
Foucault’daki iktidar fikri
İktidar baskı altına almaktan çok, biçim verir, şekillendirir; susmak değil, insanların konuşması lazımdır. İnsanların dilinin altında yatanı çıkarır ve bunları disiplin altında tutar. Direnme odaklarının harekete geçmesini önlemez, tam tersine onların hareketlenmesine çalışır, çünkü zaten disipliner iktidar “bir” iktidardır.
İktidar insanları konuşturarak iktidarını yeniden üretir.
Reklam
100 öğeden 11 ile 20 arasındakiler gösteriliyor.