Modern Türk Şiirinin Doğası

·
Okunma
·
Beğeni
·
324
Gösterim
Adı:
Modern Türk Şiirinin Doğası
Baskı tarihi:
2011
Sayfa sayısı:
98
Format:
Karton kapak
ISBN:
9789753631877
Kitabın türü:
Dil:
Türkçe
Ülke:
Türkiye
Yayınevi:
Yapı Kredi Yayınları
Ebubekir Eroğlu, yirminci yüzyılın son çeyreğinde çizdiği yörünge pek iyi kavranamayan Türk şiiri üzerine yetkin, yetkili bîr çözüm denemesi getiriyor bu çalışmasıyla. Modern şiirin metafizik kanadında yer alan Eroğlu, bu kitabında kendi şiirinin titiz çizgisini sürdürüyor.

Modern Türk Şiirinin Doğası, özlemi duyulan "kıratta" bir çalışma.
(Arka Kapak)
Kitaba henüz inceleme eklenmedi.
Tevfik Fikret, dili ile de kültürel atmosferi ile de kökü eskiye gitmeyen bir şiir yazmıştır. Döneminde geçerli, ortalama bir dili kullandığından, aşılması güç olmamış, sonraya da pek etkisi kalmamıştır. Belirli bir insan kümesine hitap ettiğinin bilincindedir. Fikret’in öfkelenmesine sebep olan “red”leri vardır. “Kabul”leriyle didaktiktir.
Bir kübist ressam düşünelim. Onun ”portre”den anlamayacağını ya da bir ağacı resmedemeyecek kadar klasik üsluba yabancı kaldığını düşünmek yanlış olur. Bugün bir piyano ustasının Beethoven’in bir parçasını kusurlu çalması düşünülemez. Elbette, resim ve müzik alanından aldığımız örnekleri şiire aynen uygulamak mümkün değildir. Ancak ritm arayışı ve şiirin tekniğini elde etmek de benzeri bir yetkinliği gerektirir. Bir şairin, kendi şiir dili dışında ortaya konulmuş eserleri tekniği açısından değerlendirebilme yetisi, müzikteki “iyi bir kulağa sahip olmak”a tekabül eder.
Mehmet Akif, Yahya Kemal ve Ahmet Haşim’i içine alan tablonun yüzyılımızın ilk çeyreğinde şiirimizi biçimlediğini söyleyebiliriz.
Ahmet Haşim, “saf şiir”e ulaşma arzusuyla, Yahya Kemal ise “mükemmeliyet” arayışıyla tanımlanmıştır. Tutum ve amaçları söz konusu olduğunda, bu iki şairimizin tamı tamına şiir alanında has iki kavramla yan yana anılması, varılan merhaleyi bir önceki kuşaktan ve onu da önceleyen kuşağın çizgisinden ayrı bir yere koyar.
Her uygarlık ve dilde süregiden şiir, sadece şiir olarak bakıldığında, iki geleneğe bağlanabilir. Bunlardan birinde, söyleyiş konuşma ağırlıklıdır. Diğerinde, hayal ağırlıklı. Octavio Paz’ın kelimeleriyle söylersek, oral ve visual.
Dokularında İslama ve onun toplumuna bağlılık bulan Akif’in “endişe”si sosyal yapıdaki çözülme karşısında acıya bulanır ve somutlaşmış plandaki konularla birleşir. Konuşma dilindeki doğallığın şiir dilinde ifade edilmesini, yani modern şiirin amaçlarından birini Akif’in başardığını söyleyebiliriz. Akif’e “modern şair” demek mi? Hayır. Zaten onun bulunduğu noktada böyle bir ayırımın ve o ayırıma göre Akif’i nitelemenin önemi yoktur.

Kitabın basım bilgileri

Adı:
Modern Türk Şiirinin Doğası
Baskı tarihi:
2011
Sayfa sayısı:
98
Format:
Karton kapak
ISBN:
9789753631877
Kitabın türü:
Dil:
Türkçe
Ülke:
Türkiye
Yayınevi:
Yapı Kredi Yayınları
Ebubekir Eroğlu, yirminci yüzyılın son çeyreğinde çizdiği yörünge pek iyi kavranamayan Türk şiiri üzerine yetkin, yetkili bîr çözüm denemesi getiriyor bu çalışmasıyla. Modern şiirin metafizik kanadında yer alan Eroğlu, bu kitabında kendi şiirinin titiz çizgisini sürdürüyor.

Modern Türk Şiirinin Doğası, özlemi duyulan "kıratta" bir çalışma.
(Arka Kapak)

Kitabı okuyanlar 2 okur

  • Mir'at-ı Cünun
  • lafzî

Kitap istatistikleri