Adı:
Balkon
Baskı tarihi:
2006
Sayfa sayısı:
125
Format:
Karton kapak
ISBN:
9789755395135
Kitabın türü:
Orijinal adı:
Le Balcon
Çeviri:
Başar Sabuncu
Dil:
Türkçe
Ülke:
Türkiye
Yayınevi:
Ayrıntı Yayınları
Bayan Irma, Balkon adlı lüks bir genelevin, bir yanılsamalar evinin sahibesidir. Toplumun önde gelen kişileri onun evine gelip, acınası zavallılıklarından sıyrılarak, kibir ve sahte bir acımasızlık kisvesi altında güçlü olduklarını hissetmek, dış dünyadan kaçmak isterler. Ne var ki fazla duygusal olduğu için bu genelevden kovulan Chantal'in simgesi haline geldiği bir ayaklanmayla birlikte tüm dengeler aniden altüst olur.
Bayan Irma kraliçeye ve dünya ise gerçek bir geneleve dönüşmüştür artık.
Kendisiyle yapılan bir röportajında, gerçeğin ancak sanatta dile getirilebileceğini söyleyen Jean Genet, aldatıcı görünüşlerin "gerçek" dediğimiz olgulardan daha gerçek olduğunu öne sürer. Balkon'un ana teması da, dekordaki aynalarla simgelenen işte bu yanılsamadır.
Oyunun daha en başından itibaren gerçeklikle sahteliği bir potada eritmek istediğini gösteriyor Genet. İlk tabloda, ana karakter ve aksesuarlar sayesinde dini bir ortam yaratılmış olmasına rağmen, oldukça genç ve fazlasıyla süslü Kadın'ın davranışları ve giysisi dini görüntüyü yadsıyarak günahkârlıkla bütünleştirmekte; üstelik tüm oyun boyunca bu ikilik her alanda çok açık bir biçimde kendini hissettirmektedir.
Toplumun düzenini sağlayan temel taşlar diyebileceğimiz üç kuruma, kilise, ordu ve yargıya mensup üç karakterin, Piskopos, General ve Yargıç'ın, oyundaki gerçeklikten uzak varoluşları "gerçek hayat"ta ne derece gerçektir? "Gerçek hayat" bu genelevde yaşananlardan çok mu farklıdır?
Yaşadığımız ve gerçek kabul ettiğimiz hayat da bir yanılsamalar bütünü değil midir aslında?
Sonuç olarak Balkon, tüm yerleşik düşünce ve inançları yerle bir eden, Genet'nin asi ruhunu, sorgulayıcı kişiliğini, tiyatroya ve hayata bakışını çok iyi yansıtan bir yeraltı edebiyatı başyapıtı. Yazarının da arzu ettiği gibi, suret ve yansımanın bir yüceltilişi.
Odalarında her türlü oyunun oynanabilindiği, oyuncularının da her türlü rütbeye sahip olabildiği gibi bu rütbelerin her türlü hükmü vermekte özgür olduğu bir umumhane, batakhane veya bir kerhanedir; 'balkon'. Balkon'da işler rayında iken dışarıda makineli tüfek ve patlama seslerinin ardı arkası kesilmemektir. Ülkede bir ayaklanma vardır, asiler vardır. Asilerin haberi olmasa da bu ayaklanma eserin kendisi kadar senaryodur. Bu senaryoyu yazanlardan biri olan kraliçe elçisi isyanı bastırmak için farklı bir senaryo yazar sonra balkonun müzmin sakinleri başpsikopoz, yargıç, general olurlar, Balkon'un sahibi Irma da 'Kraliçe'liye kadar yükselir. Yeni yönetim usulleri bütünüyle 'Balkon'da şekillendirilmeye çalışılır. Yazar burada gerçekte, dönem Fransa'sının yönetimini kerhane benzetmesi ile hicvetmeye çalışır. Eserin yazılma amacı da zaten idare ve idarecilere getirilen hicivlerdir.
Eğlenceli bir eserdir, tavsiye olunur...
Halka, özgürlüğe, devrime daha bilmem nelere șarkılar düzer oldular. Șarkılarla yüceltilen bu kavramlarsa, yüksele yüksele, soyut bir gökyüzüne kakılmıș sönük, șekilsiz takımyıldızlarına dönüștüler. Gerçeklikten çıktıkları için dokunulmaz oldular. Öylesine muhteșem bir uzaklığa itildiler ki bilmem nasıl sokulmalı onlara, nasıl sevmeli onları, nasıl yașamalı?
BAŞPİSKOPOS: tasalı: Nasıl yani, yalan mıydı hepsi?

KADIN: Hepsi de gerçekti! Ben bu günahları İşlemek için çektiğim
zahmetlerden söz ediyorum. Doğru yoldan ayrılırken karşılaşılan
güçlükleri, engelleri bir bilseydiniz.
Madem ki din kisvesiyle milletin gözünü boyayacağız, ibadet eder pozu takının öyleyse!
Jean Genet
Sayfa 103 - Ayrıntı Yayınları

Kitabın basım bilgileri

Adı:
Balkon
Baskı tarihi:
2006
Sayfa sayısı:
125
Format:
Karton kapak
ISBN:
9789755395135
Kitabın türü:
Orijinal adı:
Le Balcon
Çeviri:
Başar Sabuncu
Dil:
Türkçe
Ülke:
Türkiye
Yayınevi:
Ayrıntı Yayınları
Bayan Irma, Balkon adlı lüks bir genelevin, bir yanılsamalar evinin sahibesidir. Toplumun önde gelen kişileri onun evine gelip, acınası zavallılıklarından sıyrılarak, kibir ve sahte bir acımasızlık kisvesi altında güçlü olduklarını hissetmek, dış dünyadan kaçmak isterler. Ne var ki fazla duygusal olduğu için bu genelevden kovulan Chantal'in simgesi haline geldiği bir ayaklanmayla birlikte tüm dengeler aniden altüst olur.
Bayan Irma kraliçeye ve dünya ise gerçek bir geneleve dönüşmüştür artık.
Kendisiyle yapılan bir röportajında, gerçeğin ancak sanatta dile getirilebileceğini söyleyen Jean Genet, aldatıcı görünüşlerin "gerçek" dediğimiz olgulardan daha gerçek olduğunu öne sürer. Balkon'un ana teması da, dekordaki aynalarla simgelenen işte bu yanılsamadır.
Oyunun daha en başından itibaren gerçeklikle sahteliği bir potada eritmek istediğini gösteriyor Genet. İlk tabloda, ana karakter ve aksesuarlar sayesinde dini bir ortam yaratılmış olmasına rağmen, oldukça genç ve fazlasıyla süslü Kadın'ın davranışları ve giysisi dini görüntüyü yadsıyarak günahkârlıkla bütünleştirmekte; üstelik tüm oyun boyunca bu ikilik her alanda çok açık bir biçimde kendini hissettirmektedir.
Toplumun düzenini sağlayan temel taşlar diyebileceğimiz üç kuruma, kilise, ordu ve yargıya mensup üç karakterin, Piskopos, General ve Yargıç'ın, oyundaki gerçeklikten uzak varoluşları "gerçek hayat"ta ne derece gerçektir? "Gerçek hayat" bu genelevde yaşananlardan çok mu farklıdır?
Yaşadığımız ve gerçek kabul ettiğimiz hayat da bir yanılsamalar bütünü değil midir aslında?
Sonuç olarak Balkon, tüm yerleşik düşünce ve inançları yerle bir eden, Genet'nin asi ruhunu, sorgulayıcı kişiliğini, tiyatroya ve hayata bakışını çok iyi yansıtan bir yeraltı edebiyatı başyapıtı. Yazarının da arzu ettiği gibi, suret ve yansımanın bir yüceltilişi.

Kitabı okuyanlar 23 okur

  • Mustafa Elmas
  • noraloji
  • Black Garden
  • Cewad Gülerim
  • Eda Gülberk
  • ayşe didem
  • Özge idigük
  • Deep Down
  • Yagmur dmr
  • Efecan Goksu

Kitap istatistikleri

Okur puanlamaları

10
%20 (1)
9
%20 (1)
8
%40 (2)
7
%20 (1)
6
%0
5
%0
4
%0
3
%0
2
%0
1
%0