Sonluluk Hakkında Bir Deneme

Ölüm

Françoise Dastur

Ölüm Gönderileri

Ölüm kitaplarını, Ölüm sözleri ve alıntılarını, Ölüm yazarlarını, Ölüm yorumları ve incelemelerini 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
"insan hayata gelir gelmez ölecek kadar yaşlıdır zaten."
Yas deneyimi ister yâd etme suretiyle ölümün benle ilişkili deneyimi olsun ister mevtayla-birlikte-varlıkta ötekinin ölü münün deneyimi olsun, bu yas deneyiminin kendisi zaten ölümün kapsanarak aşılmasıdır; zamansallıktaki mutlak ke sikliği, ölümün meydana geldiği bu süreksizliği, bu yarık ve durağı doldurmaya adanmış bir stratejidir. Yâd etme dene yiminde hem geçmişteki bir ben olarak kendi ölümümün de neyimi hem de yâd eden bir ben olarak hayatta kalışımın de neyimi vardır elimde. Aynı zamanda hem ölüyümdür hem kendi ölümümden geri kalanimdir, çünkü bu geride kalma şimdi yâd etme ifade bulmuştur. Tıpkı bunun gibi, başka sının ölümü deneyiminde de elimde hem şimdiye ait bir yok sunluk deneyimi ya da artık bana karşılık vermeyecek mev tanın deneyimi hem de mevtanın, tam da yasın ortaya koy duğu ruhsal bir bütünleşmede benimle birlikte hazır bulunu şunun deneyimi vardır.
Reklam
Fakat yas deneyimi aslında başkasıyla sahihçe birlikte var olma deneyimi olsa dahi, bu durum yas deneyiminin bizzat sahih bir ölüm deneyimi olduğu anlamına gelmez. Sevdiğim birinin ölümü benim' ölümümüm ilanıdır kuşkusuz, çünkü beni topyekûn Daseinın, topyekûn orada olma yeteneğinin kaybolup gidişine benzeyen bir terk edilmişlik deneyimine mahkûm eder. Kendi varlığımın anlamsızlığının melankolik gibidir bu, zira "tek bir varlığın yitirilmesi" tüm dünyanın aniden bana tüm insanlardan yoksunmuş gibi görün mesi için yeterlidir. 16 Dünyanın bu şekilde boşaltılması dene yimi, dünyanın kurduğu anlam ufkunun buharlaşıp gitmesi deneyimi bizzat ölümü hakikaten üstlenme iddiasında bulu namaz. Heidegger'in fark ettiği üzere, bir yakının ölümü tela fisi imkansız bir yitim olarak yaşansa bile, ötekinin başına ge len yitip gitme yine de erişilebilir hale gelmez. Ötekinin ölü münde ona refakat etmeyi ne denli başarsak da ölüm elden hiçbir şey gelmeyecek şekilde kaçar bizden. Çoklarının ölür ken başucunda birileri olsa bile, herkesin tek başına ölmeye amansızca mahkum olmasının nedeni budur; ölüye yaktığı mız ağıtların aslında kendimize yaktığımız ağıtlar olmasının nedeni de.
Ölüm-için-varlığı ilk kez çözümlemeye giriştiği bir derste Heidegger’i şunları öne sürmeye iten nokta budur: Kişinin ölüme doğru gidişindeki kesinlik onun kendi Daseinının kesinliğinin temelidir, öyle ki Daseinın varlığının doğru tanımını sunan ifade cogito sum, “düşünüyorum, varım” değil sum moribundus, “ölüyorum” ifadesidir, burada sadece “moribundus” yani ölmeye yazgılı olmak “sum”a yani “varım”a anlamını verebilir.
Yaşam kutlaması için kurulmuş her masada ölümü davetsiz misafir yapan nokta onun bu tuhaf,her an var olması muhtemel mevcudiyetidir.
35 öğeden 61 ile 35 arasındakiler gösteriliyor.