Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol
Gönderi Oluştur

Ömer Hayyam Şiiri ve Felsefesi

Tahir Galip Seratlı

Ömer Hayyam Şiiri ve Felsefesi Gönderileri

Ömer Hayyam Şiiri ve Felsefesi kitaplarını, Ömer Hayyam Şiiri ve Felsefesi sözleri ve alıntılarını, Ömer Hayyam Şiiri ve Felsefesi yazarlarını, Ömer Hayyam Şiiri ve Felsefesi yorumları ve incelemelerini 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
Tercümelerini okumak Hayyam’ı takdir etmeye yeter mi? Elbette ki, hayır! Hayyam’ın zevkine varabilmek için rubâîlerini kendi dilinden okumak lazım geldiğine şüphe yoktur. Sırf bunun için Farsça öğrenen Avrupalılar olduğunu biliyoruz.
Sayfa 149Kitabı okudu
İranlı fakir bir çadırcının bu dâhi oğlu, dokuz asır önce gelmiş bugünkü bir Avrupalıdır. Yaşam gerçeğini Hayyam gibi görüp anlayabilen bir filozof parmakla gösterilebilecek kadar azdır.
Sayfa 145Kitabı okudu
Reklam
Hayyam’ın şiirlerinde sanki yaratılışın bilinmeyenlerine karşı bir tepki ve isyan, yaratana karşı bunları çözümsüz bıraktığından dolayı bir sitem kokusu da vardır. Kâinatın bütün bilinmeyenlerini bildim, bütün müşküllerini çözdüm ama yaratılış amacını ölümün sırrını anlayamadım diyor. Bunu bir türlü hazmedemediği için her şeye boş vererek kendini şaraba, saza, eğlenceye vuruyor. Bu hususta kendine yandaş arıyor ve akıllılara aynı şeyi tavsiye ediyor.
Sayfa 139Kitabı okudu
Dinin siyasi amaçlar için menfaatçi düzenbazlar elinde ihtiras aracı olarak istismar edildiğini gördükçe dinlerden ve insanlardan nefret etmişti…
Sayfa 129Kitabı okudu
Hayyam’ın felsefesi nihilisttir, bedbindir, ama kendisinin neşeli bir tabiatı vardır. Bu mutlu mizacı sayesinde ümitsizlik felsefesine yenilmemiş, şu birkaç günlük ömrü zevkle geçirmeyi öğütlemiştir. Bu oportinizmi ile daha çok Epikür’e benzer. Çünkü mutluluğu zevkte buluyor, güzel yaşamayı seviyor ve onu en büyük amaç sayıyor ki, bu bakımdan da hedonisttir.
Sayfa 115Kitabı okudu
“Aşk yolunda hiç kimse sırra mahrem olmadı; Herkesin kendi anlayışına göre bir şüphesi var.”
Sayfa 105Kitabı okudu
Reklam
Tüm bunlar rüya ise kimin rüyasıdır? Tamamen yalan ise gerçeği nasıldır? Bunları düşünmekten kendimizi kurtaramayız.
Sayfa 100Kitabı okudu
Hayyam görünen alemin ötesinde karanlık bir boşluktan başka bir şey seçilemediğini görünce aczini itiraf etmiştir. Hadiseleri gözleyerek hayatın bakışını anlamaya çalışmıştır. Olaylara bakışı natüralistttir. Ona göre bu kâinat ezelden ebede doğru akıp gitmekte olan daimi bir seldir. Bu akıntının içinde bir çöp gibi yuvarlanıp giden insan nereden gelip nereye gittiğini bilmemektedir. Devamlı olarak bir yapılıp bozulma süregelmekte, varlıkların asıl maddesi olan basit parçalar devamlı toplanıp dağılmaktadır. Bu gördüğümüz değişimleri gerçek sebebi de bundan başka bir şey değildir…
Onun rubâilerindeki düşünce çok açık ve nettir. O, hem imana, hem şüpheye karşı kayıtsızdır. Ona göre ne araştırmalar, ne incelemeler, ne muhakeme, ne şuur bize bir şey öğretir. Kainat muammasını din de ilim de çözemez…
“Horasan’ın imamı ve zamanının en büyük bilginiydi. Yunan felsefesini bilirdi. İnsanın nefsinin temizlenmesi için davranışlarının nezih olması gerektiğini; ancak bu suretle Hakk’ın aranıp tanınabileceğini söyler, halkı bu yola teşvik ederdi. Yunan felsefesine göre medeni siyaseti benimserdi.”
Reklam
“Ömer ve Schopenhauer her ikisi de pesimisttir. Her ikisi de yaşamanın kötü bir şey olduğunda birleşmiştir. Fakat buna karşı nasıl davranılacağı noktasında birbirinden ayrılırlar. Schopenhaur kendini zevklerden mahrum ederek eğitmekle ve yaşam iradesini ortadan kaldırmakla kendi kendimizden kaçmamızı öğütler. Buna karşılık Ömer rebap ve şarapla uğraşmamızı, eğlenmemizi ister. Ömer Hayyam’ın sarhoşluğu yalnız şiirlerindedir, Schopenhaur’un günahsızlığı ve kutsallığı da yalnız yazılarındadır…”
Bu büyük alimin rubâilerine bakıp dinsizlik isnat etmek büyük bir hatadır. İnsan ruhuna kolay nüfuz edilemez. Birisine dinsizlik isnat etmek çok tehlikeli bir iştir. Buna ancak çok dar düşünceli olanlar cehaletlerinden dolayı cesaret edebilirler.
Hayatın sonsuz bir değişmeden ibaret olduğunu pek acı bir surette duyan şair, yer yüzünde uyuyanlarla toprak altında çürüyenleri her birden düşünüyordu. Onun gözünde bütün bu didinmeler, bütün bu tantanalar, debdebeler boştu… “Beri gel gafil, herkesin dedikodusuna kulak kabartmaktan vazgeç! Cihanın mal ve mülkü bir şarap damlasına değmez…”
Sayfa 2727Kitabı okudu
Hayyam’ın özelliği rubâi tarzından başka bir tarzda şiir yazmaması ve bu nazım şekline büsbütün yeni bir ruh, yeni bir zevk, yeni bir felsefe sokmuş olmasıdır.
Ahmet Hayyat isminde bir İranlı araştırmacı Ömer Hayyam’ın Sultan Sancar’ın yanında iken aynı sarayda nedime olan Mehisti adında şair bir kadınla aşk yaşadığını ileri sürmektedir. Amin Malouf’a göre ise bu kadın şairin adı Cihan’dır.
45 öğeden 1 ile 15 arasındakiler gösteriliyor.