Puduhepa (Tarihe Mührünü Vuran Kraliçe)

·
Okunma
·
Beğeni
·
116
Gösterim
Adı:
Puduhepa
Alt başlık:
Tarihe Mührünü Vuran Kraliçe
Baskı tarihi:
Ağustos 2018
Sayfa sayısı:
328
Format:
Karton kapak
ISBN:
9786052885284
Kitabın türü:
Dil:
Türkçe
Ülke:
Türkiye
Yayınevi:
Gece Kitaplığı
Kendi döneminde dünyanın en güçlü devleti ve Anadolu’nun ilk imparatorluğu olan Hititlerin kraliçesi olan Puduhepa iyi bilinmesi gereken bir kadın profilidir.

Bugün New York’ta Birleşmiş Milletlerin duvarında asılı tarihin ilk yazılı barış antlaşması olan Kadeş de onun adı ve mührü vardır. Onun yaşadığı dönemle mukayese edildiğinde 21. Yüzyılda bile bunu yapabilmiş kaç kadın vardır? Üstelik bu kraliçe doğumundan ölümüne kadar Anadolu’da yaşamıştır. PUDUHEPA, aşağı yukarı aynı dönemde yaşadığı Truvalı Helen gibi savaşa değil barışa vesile olmuş ve buna bir ömür harcamış ağırbaşlı, hayırsever bir kraliçedir.

Mühür yüzüğü Tarsus' da Gözlükule Höyüğünde bulunan bu eşsiz kraliçenin kader çizgisi, kendisi ile aynı topraklarda Tarsus’ da doğmuş küçücük bir kız olan Leyla ile kesişir ölümünden binlerce yıl sonra berzah benzeri bir zaman düğümünde.

Bu mümkün müdür diye sorgulamak mümkün elbet. Ama bizler zaman ya da yaşadığımız boyut hakkında gerçekte ne biliyoruz ki? Nedir rüyalarımızda bizi gerçekte olmadığımız yerlere çok kısa zaman dilimlerinde götürüp getiren enerji. Ya da nedir sansara tekerleği? Leyla, acıları ile her baş edemediğinde ölümü seçmek yoluna gitmeseydi, yolu PUDUHEPA ile kesişebilir miydi?

Kitap, binlerce yılın ardından adını o dönem Tarsus’ da var olan Reigma gölü kıyısında açan lotus çiçeğinden alan bu eşsiz kraliçenin hayatına, Leyla’nın yaşadıkları üstünden ışık tutmayı amaçlamaktadır. Gerçek bir yaşanmışlıktan esinlenerek anlatılan Leyla’nın öyküsü ile Puduhepa’nın yaşadıkları aynı topraklar üstünde, kader çizgisinde bir araya getirilmiştir.

Onun ışığının günümüz kadınlarının yolunu da aydınlatması dileği ile.
328 syf.
·3 günde·7/10
PUDUHEPA;

-Karısının ölümünden kızını suçlandıran bir babanın kızı (onun doğumundan hemen sonra öldüğü için),

-Soyluluğuyla, güzelliğiyle, zenginliğiyle övünmeyen; ağırbaşlı bir kadın, Tarsus'un yüreği,

-Hitit kralı III. Hattuşil'in çok sevdiği karısı,

-Bebeklere ninni söylenmeyen, adeta bozkıra eş, renksiz Hitit ülkesine çiçekler açtıran bir Tavananna,

-BARIŞ adına kendi mutluluğundan, sevebilme hakkından, hatta çocuklarının mutluluğundan bile vazgeçen bilge bir anne,

-Dünyanın yazılı ilk barış anlaşması olan Kadeş Barış Anlaşması'na mührünü vuran kraliçe,

-Kadın.

Bugün New York'ta Birleşmiş Milletler'in duvarına asılı olan anlaşmada onun mührü var. Bir de bu metnin Boğazköy'de bulunan, kil tablete yazılmış bir kopyası.

Kitabın ilk 62 sayfası Hitit tarihinden ve kısa kısa etimolojik, coğrafi, kültürel bilgilerden oluşuyor. Daha sonra tarih sahnesine Puduhepa çıkıyor ve asıl hikaye başlıyor. Yalnız Puduhepa ile ilgili bilgiler biraz kısıtlı. Tüm kitap onun hikayesinden oluşmuyor. Bir de Leyla var.

Aralarında binlerce yıl olan bu iki kadını buluşturansa paralel evren ve eş ben teorisi. Varlığını kabülden yola çıkarsak, insanın birden fazla eş ben'inin olması, her ben'in belli bir miktarda gücü olduğu anlamına geliyor. Bu durumda da ben'ler çoğaldıkça kişi güçsüz düşüyor. Yani var olan öz güç, eş ben'ler arttıkça bölünüp azalıyor. Bu da psikolojik sorunlar, delilik, kronik yorgunluklar doğuruyor. Leyla da ağır bir depresyonun içinde. İntihar eğilimli. Sağlıcakla kalsın, çöl ahusu Leyla. Biz Puduhepa'ya dönelim.

Bu güne kadar bize neden Puduhepa gibi bir kahramanın adından pek -ya da hiç- bahsedilmemiş bilmiyorum. Bütün ömrünü Anadolu topraklarında geçirdiği hâlde bir de. Bu benimsemeyişin, Puduhepa'nın Türk değil de Hitit figürü olmasıyla, çok tanrılı bir dine inanmalarıyla ya da kültürel farklılıklarla bir ilgisi var mıdır onu da bilmiyorum. Ki dinine, diline, ırkına, görüşüne, tercihlerine göre insan ayrımı yapmayı ve keskinliği de asla kabul etmiyorum. Her an her yerde ve her şekilde sonlanabilecek kadar hassas hayatlarımızı iyiyi destekleyerek sürdürmek en güzeli.

1000K'yı isim etiketi yapacak kadar öğrenemedim henüz ama Puduhepa'yı merak etmemi sağlayan site sakinlerinden Derya hanıma çok teşekkür ederim burdan. Bizler de Puduhepa'nın kız kardeşleri olarak, belki birer "insan" yetiştirecek anne-babalar veya adayları olarak, yahut öğretmen olarak, yahut her ne ise -her zaman küçüklerle iç içeyiz nihayetinde- bu güçlü karakteri tanısak ve tanıtsak fena olmaz.

Son olarak Barış Özcan ve dünya tatlısı oğlu Sufi'nin hem büyüklere hem küçüklere hitap eden youtube videosunu da izlemenizi tavsiye ederim bu konuda.

https://youtu.be/NzwCFn2VQFM

Kendimizle ve birbirimizle barış içinde geçsin her günümüz.

Keyifli okumalar.
"Ah Puduhepa, hep aceleciydin sen (...) Şimdi de ölmek için mi acele ediyorsun?
Hâlbuki ben senden neredeyse 15 yaş büyüğüm ve önce ben ölmeliyim, sen değil.

Nereye gidiyorsun?"

Daha sonra bazı kaynaklar kasıtla, onun Puduhepa ile sevmeyerek evlendiğini yazacaktı ama gerçekte yeryüzü eşine onun kadar âşık bir kral görmemişti daha önce.
Nazan Apaydın Demir
Sayfa 78 - Gece Kitaplığı, Hitit Kralı III. Hattuşili
Ah Puduhepa, sen ki benim özgür çocukluğum, sen buğday tarlalarında çıplak ayakla gelincik bulmayı hazine bulmaya eş tuttuğum zamanlarımsın.
Nazan Apaydın Demir
Sayfa 96 - Gece Kitaplığı
"Bazı kaderler vardır, gökteki Süreyya yıldızı kadar parlak

Bazı kaderler yaprak dökmüş ağaç gibi, meyvesiz, çıplak."
Nazan Apaydın Demir
Sayfa 102 - Gece Kitaplığı
Çocuk olmanın özgürlük olması, tüm zamanlarda değişmeyen tek şeydi..
Nazan Apaydın Demir
Sayfa 102 - Gece Kitaplığı
"NINDA-an ezzateni watarra ekutteni"

NINDA ideogramının Sümerce "ekmek" anlamına geldiği zaten biliniyordu. Mantıksal olarak ekmek sözcüğünden sonra "yemek" yüklemenin geleceğini düşünen Hrozny, "to eat" (İng.) ve "essen" (Alm.) fiillerinden esinlenerek "ezza"yı "yemek" olarak çevirdi. Sonrası daha da kolaydı. "watarra" - "water" (su) ve "eku" - "aqua" (içmek) benzerliğinden yararlanarak Hititçe bir cümlenin ilk çevirisini yapmış oldu:
"Ekmeği yiyeceksiniz, suyu da içeceksiniz."
Nazan Apaydın Demir
Sayfa 24 - Gece Kitaplığı, Günümüzde İdeolojik Bir Aygıt Olarak Hititçe

Kitabın basım bilgileri

Adı:
Puduhepa
Alt başlık:
Tarihe Mührünü Vuran Kraliçe
Baskı tarihi:
Ağustos 2018
Sayfa sayısı:
328
Format:
Karton kapak
ISBN:
9786052885284
Kitabın türü:
Dil:
Türkçe
Ülke:
Türkiye
Yayınevi:
Gece Kitaplığı
Kendi döneminde dünyanın en güçlü devleti ve Anadolu’nun ilk imparatorluğu olan Hititlerin kraliçesi olan Puduhepa iyi bilinmesi gereken bir kadın profilidir.

Bugün New York’ta Birleşmiş Milletlerin duvarında asılı tarihin ilk yazılı barış antlaşması olan Kadeş de onun adı ve mührü vardır. Onun yaşadığı dönemle mukayese edildiğinde 21. Yüzyılda bile bunu yapabilmiş kaç kadın vardır? Üstelik bu kraliçe doğumundan ölümüne kadar Anadolu’da yaşamıştır. PUDUHEPA, aşağı yukarı aynı dönemde yaşadığı Truvalı Helen gibi savaşa değil barışa vesile olmuş ve buna bir ömür harcamış ağırbaşlı, hayırsever bir kraliçedir.

Mühür yüzüğü Tarsus' da Gözlükule Höyüğünde bulunan bu eşsiz kraliçenin kader çizgisi, kendisi ile aynı topraklarda Tarsus’ da doğmuş küçücük bir kız olan Leyla ile kesişir ölümünden binlerce yıl sonra berzah benzeri bir zaman düğümünde.

Bu mümkün müdür diye sorgulamak mümkün elbet. Ama bizler zaman ya da yaşadığımız boyut hakkında gerçekte ne biliyoruz ki? Nedir rüyalarımızda bizi gerçekte olmadığımız yerlere çok kısa zaman dilimlerinde götürüp getiren enerji. Ya da nedir sansara tekerleği? Leyla, acıları ile her baş edemediğinde ölümü seçmek yoluna gitmeseydi, yolu PUDUHEPA ile kesişebilir miydi?

Kitap, binlerce yılın ardından adını o dönem Tarsus’ da var olan Reigma gölü kıyısında açan lotus çiçeğinden alan bu eşsiz kraliçenin hayatına, Leyla’nın yaşadıkları üstünden ışık tutmayı amaçlamaktadır. Gerçek bir yaşanmışlıktan esinlenerek anlatılan Leyla’nın öyküsü ile Puduhepa’nın yaşadıkları aynı topraklar üstünde, kader çizgisinde bir araya getirilmiştir.

Onun ışığının günümüz kadınlarının yolunu da aydınlatması dileği ile.

Kitabı okuyanlar 3 okur

  • Nazan Apaydın Demir
  • Viva La Muerte
  • 1okur

Kitap istatistikleri

Okur puanlamaları

10
%66.7 (2)
9
%0
8
%0
7
%33.3 (1)
6
%0
5
%0
4
%0
3
%0
2
%0
1
%0