Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Siyah Öfke

Mustafa Demirci

Siyah Öfke Gönderileri

Siyah Öfke kitaplarını, Siyah Öfke sözleri ve alıntılarını, Siyah Öfke yazarlarını, Siyah Öfke yorumları ve incelemelerini 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
Köle Ticareti
Afrika'da köle tacirlerinin geç köleleri ele geçirme usulleri hakkında en ilgi çekici rivayet Tahir el Mervezi tarafından kaydedilmiştir. "Komşu ülkelerden gelen köle tacirleri çocukları ve gençleri ele geçirmek maksadıyla, Zencilerin yaşadıkları yerlerde otların arasına gizlenirlerdi. Yanlarında getirdikleri hurmaları çocukların oynadıkları yerden ormanın içine doğru serperler, hurmaları toplamak için ormanın içlerine doğru giden çocuklar yerlerinden uzaklaşınca onları takip ederek ormanda yakalarlar ve kendi memleketlerine götürürlerdi."
Abbasi devrinde zenci köle isyanı sonucu, Mesudiye göre 500 bin, Taberi'ye göre ise 1-2 milyon zenci köle öldürülmüştür.
Sayfa 286Kitabı okudu
Reklam
318 syf.
6/10 puan verdi
·
10 günde okudu
Ben kitabı Karmati isyanını araştırırken görüp almıştım. Karmati isyanlarından, karmatilerden bahsettiğini zannediyordum ancak bazı yerlerde adları geçmesi ve onlara olan etkisi dışımda bahsedilmiyor Karmatilerden. Karmati isyanlarının öncüsü olan İslam dünyasındaki köle anlayışı ve bu döneme özgü köle ticaretini anlamak için iyi bir kitap. 8. Ve 9. Yüzyıllarda Ortadoğu’daki bataklıkları kurutarak kurulan şehir ve tarım bölgelerini inşa etmek için getirilen afrikalı külelerin ve bu kölelere önderlik eden Ali b. Muhammed adındaki adamın hikayesini okuyoruz. Dönemin kaynaklarından yararlanan yazar, tüm kaynakları ve kaynakların güvenilirliğini sorgulayarak yalın bir dille anlatıyor olayları. Bazen okurken detsylara ve isimlere boğulsak da okumasi kolay bir kitap. İslam tarihindeki köle isyanları/isyanlar ve farklı/kaybeden tarafların hareketleri, fikirleri benim ilgimi çeken konular arasında yer almakta. Bu konuya/konulara ilgi duyuyorsanız bu kitap güzel bir kaynak.
Siyah Öfke
Siyah ÖfkeMustafa Demirci · Çizgi Kitabevi · 201732 okunma
"komşu ülkelerden gelen köle tacirleri çocukları ve gençleri ele geçirmek maksadıyla, Zencilerin yaşadıkları yerlerde otların arasına gizlenirlerdi. Yanlarında getirdikleri hurmaları çocukların oynadıkları yerden ormanın içine doğru serperler, hurmaları toplamak için ormanın içlerine doğru giden çocuklar, yerlerinden uzaklaşınca, onları takip ederek ormanda yakalarlar ve kendi memleketlerine götürürlerdi."
Bu konudaki geleneksel yaklaşım gayet basittir. Toprak geniş, emek az ise burada tekel ve kontrol altına alınması gereken emektir. Toprağı işlemek için böyle durumlarda genellikle emek kontrol altına alınmaya çalışılır ki bu da köleliği ve toprağa bağlı çalışan köleleri doğurmuştur.
318 syf.
·
Puan vermedi
·
7 günde okudu
Kitap aslında çok bilmediğimiz bir konuya değiniyor. Aslında biraz hayvan çiftliği mantığı var. Siyahi kölelerin maruz kaldığı zulüm, angarya ve neredeyse karın tokluğuna çalıştırıldığıdır. Bunlara bir nevi baş kaldırı sonucu ortaya çıkmış olsa da temelinde köleliği kaldırma çabasının olmaması da ironi olan tarafıdır.
Siyah Öfke
Siyah ÖfkeMustafa Demirci · Çizgi Kitabevi · 201732 okunma
Reklam
Zenci İsyanı ve Sonuç
Bu savaş Zencilere hiçbir şey kazandırmamıştır.15 yıl boyunca kölelikten kurtulmak için daha ağır bir durumun altına girmişlerdir.Bu süre içinde en ağır savaş şartları altında, kanlı bir ölüm kalım mücadelesi vermişlerdir.Bu savaşlarda çoğu da zaten telef olduğundan geride çok azı kalmıştır.İsyandan sonra teslim olanların akıbeti tam olarak belli değildir.Ancak kesin olan bir şey var ki o da zenciler ile aynı bölgede ve aynı yıllarda, sosyal eşitlik sloganlarıyla ortaya çıkan Karmatilerin de etkisiyle, bir daha bu bölgedeki çiftliklerde köleliğe dayalı tarımsal bir yapı kurulmamıştır.Belki de isyanın en somut sonucu, zirai hayatta çalıştırılan köle emeğinin ebediyen kaybedilmesi olmuştur.Bölge halkında Zencilerin yarattığı korku ve dehşet, Afrika'dan köle ticaretini de en az yarım asır kesintiye uğratmıştır
Sayfa 292 - Çizgi Yayınları 2.baskı
İsyanın Kaynağı
Zenci lideri ne samimi bir Harici ne de samimi bir Şiî idi.Bir isyan lideri olarak bu hareketi sürdürülebilmesi için Haricilik ve Şiîlikten karma bir inanç ve siyasi sistem geliştirmiş görünüyor.Bu iki inancı kullanmasının da çok temel gerekçeleri vardı.Her ikisi de Abbasi halifeliğine karşı en önemli muhalif akımlardı Haricilik dini şiddet, eşitlik, adalet çağrılarıyla ; Şiîlik ise iktidar hakları Abbasiler tarafından gasp edildiği ve bir gün mutlaka aslına döneceği iddiasıyla kurulu düzene muhalefet etmekteydiler.İşin aslı Zenci lideri zekice bir tercihle bu iki dini siyasi akımı kendi emelleri için kullanmıştır.Onun gerçek amacı kurulu düzeni yıkarak kendinin başında bulunduğu bir beylik kurmaktı.Haricilik ve Şiilik onun için bir maskeydi.Biruni onu yüzü peçeli anlamında "Burkui" olarak tanımlamıştır.Bu sıfat Ortaçağ İslam dünyasında meydana gelen pek çok isyan lideri için kullanılmıştır. Muhtemelen bu isyan liderleri gerçek niyetlerini ve hedeflerini bazı dini-siyasi inançlarla gizleyerek ortaya çıktıklarından onlar için kullanılmıştır.
Sayfa 249 - Çizgi Yayınları 2.baskı
İsyanın Kaynağı
Zenci liderinin Ezarika Hariciliğine ait görüşleri benimsemesinde öncelikle bu mezhebin halifelik ve liderlik seçiminde siyah beyaz farkı gözetmeksizin herkesi eşit kabul etmesinin etkili olduğu kanaatindeyiz.Doğal olarak eşitlikçi ve anarşist bir özelliğe sahip olan Ezarika Hariciliği, çoğunlukla ezilmiş sınıfların katıldığı bir isyanda onların idealleriyle daha rahat uyuşuyordu.Bundan dolayı hür ve kölelerden oluşan kalabalıkları arkasına alarak isyan eden bir liderin, etrafında onları toplayabilmesi için en zekice izleyeceği yok bu tür eşitlikçi ve anarşist fikirlerin rafine halde bulunduğu Ezarika Haricilerinin sloganlarını kullanmaktan geçiyordu
Sayfa 247 - Çizgi Yayınları 2.baskı
Karmati lideri Hamdan ona ortaklık teklif etmek için yazdığı mektupta "Sende asker var, ben de ise program (mezhep) var" Şu durumda ortaya çıkan manzara, Zenci liderinin kullandığı söylem,İslâm'ın ön gördüğü sosyal adalet ve sahih İslam çerçevesinde sadece kurulu düzene karşı mevcut rahatsızlıkları kaşımak ve kullanmaktan öte geçmemektedir.Kitle desteğini sağlamak içinde Abbâsîlerin en temel iki muhalif dini siyasi akımı olan şiilik ve hariciliğin sloganlarını kullanmaktadır.
Sayfa 245
30 öğeden 1 ile 10 arasındakiler gösteriliyor.