Siyah Öfke

Mustafa Demirci

Siyah Öfke Gönderileri

Siyah Öfke kitaplarını, Siyah Öfke sözleri ve alıntılarını, Siyah Öfke yazarlarını, Siyah Öfke yorumları ve incelemelerini 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
İnsanlar Zencilerin eline düşmemek için günlerce evlerin mahzenlerinde ve kuyularda saklanmış, sadece geceleri yerlerinden çıkabilmişlerdi.Yiyecek bulamadıklarından yakalayabildikleri kedi köpek, fare gibi haşaratları yiyerek hayatta kalabilmişlerdi.Açlıktan bir çok kişi ölür.İnsanlar ölenlerin etlerini yedikleri, hatta güçlülerin zayıfları öldürerek etini yediğinden bahseder.İnsanlar ölenlerin etlerini yiyor, ölmek üzere olan birisinin eti için başında ölmesi bekleniyordu Karmati lideri Hamdan ona ortaklık teklif etmek için yazdığı mektupta "Sende asker var, ben de ise program (mezhep) var" Şu durumda ortaya çıkan manzara, Zenci liderinin kullandığı söylem,İslâm'ın ön gördüğü sosyal adalet ve sahih İslam çerçevesinde sadece kurulu düzene karşı mevcut rahatsızlıkları kaşımak ve kullanmaktan öte geçmemektedir.Kitle desteğini sağlamak içinde Abbâsîlerin en temel iki muhalif dini siyasi akımı olan şiilik ve hariciliğin sloganlarını kullanmaktadır.
Sayfa 242 - Çizgi Yayınları 2.baskı
Mağluplar Galipleri Taklit Eder
İnsanlar Zencilerin eline düşmemek için günlerce evlerin mahzenlerinde ve kuyularda saklanmış, sadece geceleri yerlerinden çıkabilmişlerdi.Yiyecek bulamadıklarından yakalayabildikleri kedi köpek, fare gibi haşaratları yiyerek hayatta kalabilmişlerdi.Açlıktan bir çok kişi ölür.İnsanlar ölenlerin etlerini yedikleri, hatta güçlülerin zayıfları öldürerek etini yediğinden bahseder.İnsanlar ölenlerin etlerini yiyor, ölmek üzere olan birisinin eti için başında ölmesi bekleniyordu
Sayfa 151 - Çizgi Yayınları 2.baskı
Reklam
Liderin Motivasyonu
Zenci liderinin kendisi astronomi ve astroloji ile ilgileniyordu.Geceleri yanındaki usturlap ile gökyüzü gözlemleri yapıyor, ayın ve güneşin hareketlerini gözlemleyerek önceden ay tutulmalarının ne zaman olacağını hesaplayabiliyordu.Bu yeteneğini. İnsan üstü bir olaya bağlayan Zenci lideri,Basra'nın ele geçirilmesi ve yağmalanmasını taraftarlarına beşer üstü bir takdir olarak sunmak suretiyle askerlerini psikolojik olarak bu baskına hazırlıyordu
Sayfa 146 - Çizgi Yayınları 2.baskı
Kılıç mı Kol mu?
Zenci isyanı'nın başlarında Zencilerin elinde üç kılıçtan başka hiçbir savaş aleti bulunmuyordu.Bu üç kılıç komutanların elindeydi.Diğer isyancıların ellerinde odun ve sopadan oluşan basit şeyler bulunmuyordu.Bundan dolayı zenciler ellerine ne geçirdilerse onunla ölümüne özgürlükleri için savaşıyorlardı.Bu durumu anlatmak için Taberi, Zenci ordusundaki feth el Hüccam adında bir kölenin yemek yerken aniden Basralı kuvvetlerin baskınına uğrayınca elindeki yemek tabağı ile nasıl karşı koyduğunu ve Basralıların silahlarını nasıl atıp kaçtığını anlatır
Sayfa 124 - Çizgi Yayınları 2.baskı
İsyan ve meşruiyet
Ali b. Muhammed'in Abbasi tarihinin en buhranlı günlerini yaşadığı bir dönemde, insanlar yaşadıkları problemlerin ve mevcut sisteminin ancak Peygamber soyundan gelen birisi tarafından düzeltileceği inancından (Mehdiyi Muntazar) faydalanarak kişisel hedeflerini gerçekleştirme peşinde olduğu anlaşılıyor.Bu dönemde Abbâsîlerin başkenti Samarrada böylesi zorlu bir buhranı atlatılabilecek kudretle bir halife bulunmuyordu.Türk komutanlar tarafından halifeliğe getirilen el-Muhtedi'nin ıslahatçı girişimleri, yine onlar tarafından engellenerek bir yıl bile geçmeden halifelikten alınarak yerine Mutemid halife ilan edilmişti.Halife göstermelik bir kişiydi.Böyle bir ortamda Şiî daveti büyük bir ortamda Şiî daveti büyük bir rağbet görmeye başlamış ve hızla yayılmıştı ;insanları etrafına toplamak ve halkı kendine çekmek için en etkili unsurlardan biri Peygamber soyundan gelmekti.Ayrıca, Peygamber'in halefi ve şeriatının uygulayıcısı olan Sünni Abbâsî halifeliğinin meşru iktidarı ve halk nazarındaki saygınlığı karşısında, ortaya çıkacak her hareket din dışı ve sapık görülmekteydi.Bunu kırmak için de Şiî imgeleri kullanmadan bir hareket başlatmak ve etrafına insan toplayarak isyan başlatmak mümkün değildir.Peygamber soyundan gelmek bu anlamda bir meşruiyetten faydalanmak için Ali b. Muhammed kendini Hz.Ali soyundan gelen birisi olarak tanıtmış ve bu kimlik altında propaganda yağmaya ve etrafında insan toplamaya başladı
Sayfa 111 - Çizgi Yayınları 2.baskı
Zenci isyanı ve Kölelik
Basra da yükte hafif, fiyatta değerli baharat, fil dişi misk, kibrit, pirinç, şeker, demir,bakır vs. gibi malların ticaretini yaparlardı.Çin'den gelen bir geminin getirdiği malların değeri 500 bin dinar olarak belirlenmişti.Basralı bir tüccarın serveti 20 milyon dinara ulaşıyordu Bu unsurların Zenci isyanıyla alakasına gelince, öyle anlaşılıyor ki ticaretten büyük sermayeler biriktirmiş Basra, Abadan vs. daki tüccarlar, hem Bağdat, Basra ve Kufe gibi kalabalık şehirlerin tüketim ihtiyaçlarına yönelik, hem de dış pazarlara ihraç edilecek hububat taleplerini karşılamak için ; vergisi düşük getirisi yüksek ve Abbâsîlerin kalabalık nüfusları barındıran metropol şehirlerinin (Basra, Bağdat, Kufe, Samarra) ortasında yer alan bu bölgede ticari amaçlı çiftlikler kurulmaya ve toprağa yatırım yapmaya başladılar.Bu tüccar sermayesinin Basra bölgesinde sulu tarım yapılan çiftliklere yöneldiğine dair bazı ipuçları bulunmaktadır.Büyük sermaye sahibi müteşebbislerden oluşan bir tüccar sınıfının sınıfsal kesitinin genişlemesi, sermayelerini tarım alanına kaydırmalarını da beraberinde getirdi.Bu toprak sahipleri ellerindeki geniş arazileri işleyecek ucuz iş gücüne ihtiyaç duyuyorlardı.Kendileri zaten tüccar olan gruplar köle acılarından ve tüccarları tarafından getirilen Afrikalı köleler ile iş gücü açığını kapattı.Böylece Basra civarında tuzlanmış ya da sahipleri tarafından terk edilmiş toprakları ıslah etmek için çok miktarda kölenin satın alınması ve bu zirai alanlarda istihdam edilmesi neticesini doğurdu.Tek bir arazi sahibinin dahi binlerce kölesi bulunabiliyordu
Sayfa 69 - çizgi Yayınları 2.baskı
Reklam
28 öğeden 11 ile 20 arasındakiler gösteriliyor.