Sözler ve Alıntılar

Tümünü Gör
Eşit dağıtım ilkesi, bütün insanoğlunun eşitliğiyle ilgili eski tabii hukuk öğretisinden kaynaklanır. Tam manasıyla tatbik edildiğinde, saçma olduğu ortaya çıkacaktır. Bu ilke, yetişkinler ile çocuklar arasında, hastalar ile sağlıklılar arasında, çalışkanlar ile tembeller arasında veya iyiler ile kötüler arasında bir ayrıma izin vermeyecektir. Eşit dağıtım ilkesi, ancak diğer üç dağıtım ilkesiyle birlikte tatbik edilebilir. Bu ilke, en azından, ihtiyaçlara göre dağıtım ilkesini dikkate almalı ki; böylece hisseler, yaşa, cinsiyete, sağlığa, özel mesleki ihtiyaçlara göre derecelendirilebilsin. Bu ilke, sunulan hizmete göre dağıtım ilkesini dikkate almalı ki; böylece, çalışkan ile daha az çalışkan arasında ve iyi ile kötü işçiler arasında bir ayrım yapılabilsin. Ve nihayet, bazı değerlendirmeler liyakati dikkate almalı ki, böylece, ödül veya ceza daha etkili olabilsin. Ama eşit dağıtım ilkesi bu şekillerde değiştirilirse bile sosyalist dağıtımın güçlükleri ortadan kaldırılmaz/giderilmez. Hatta, bu güçlüklerin asla üstesinden gelinilemez.
Sayfa 155
İnsanlardan müteşekkil bir grubun, bize saadeti getirmek için seçilmiş yegane kimseler olduğunu talep etmesi, hakikaten, kayda değer bir şeydir. Ne var ki, bu insanlar, saadete giden, pek çok başka kimsenin inanmış olduğu yoldan başka bir yol bilmediklerinde; bu kimselerin sırf bu amaç için takdir edildikleri iddiası, onların amaçlarını diğerlerinin amaçlarından esaslı bir şekilde ayırt etmek için yeterli değildir.
Sayfa 256
Reklam
Ahlaki görev ile bencil menfaatler arasında bir zıtlık yoktur. Bireyin toplum olarak onu koruması için topluma verdiği şeyi, sadece kendisine yabancı amaçlar uğruna değil aynı zamanda kendi menfaati için verir. Sadece bir düşünen, isteyen ve sezgili insan olarak değil aynı zamanda sırf canlı bir yaratık olarak da toplumun bir ürünü olan birey, kendisini inkar etmeksizin toplumu inkar edemez.
Sayfa 440
Herkesin öncelikle kendisi için yaşaması ve yaşamak istemesi, sosyal hayatın düzenini bozmaz, aksine onu teşvik eder; zira bireyin hayatıyla ilgili daha yüksek düzeyde tatmin ancak toplum içinde ve sayesinde mümkündür. Bencilliğin toplumun temel kanunu olduğu şeklindeki öğretinin gerçek anlamı budur.
Sayfa 445
Eğer mesafe büyükse, kimse kendisini kıskanılanla karşılaştırmaz ve hatta bir kıskançlık hissedilmez. Ne var ki mesafe ne kadar küçülürse, kıskançlık o kadar artmaktadır. Bu yüzden, kitlelerdeki gücenmenin artması, gelir eşitsizliklerinin artıyor olmasından çıkarılabilir. Artan "tamahkarlık"; Katusky'nin düşündüğü gibi, yoksulluğun göreli artışının bir kanıtı değildir; aksine, sınıflar arasındaki iktisadı mesafenin sürekli olarak daha kısa hale geliyor olduğunu gösterir.
Sayfa 423
Reklam
100 öğeden 11 ile 20 arasındakiler gösteriliyor.