Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Tanrı, Özgürlük ve Kötülük

Alvin Plantinga

Sözler ve Alıntılar

Tümünü Gör
Belki de kötülük, bir şekilde iyiliğin varlığı için gereklidir.
Fol Yayınları
"Büyük Alman filozof G.W. Leibniz'in dediği gibi,dünya, yani aktüel dünya bu bütün mümkün dünyaların en iyisi olmalıdır."
Fol Yayınları
Reklam
"Sokrates bir keresinde, haksızlığa uğratmaktansa haksızlığa uğramanın daha iyi olacağını, yani fail olmaktansa kurban olmanın evla olduğunu ifade etmiştir."
Kişi, yanlış olanı yapmakta özgür olsa bile, yalnızca doğru olanı yapması elbette mümkündür.Her zaman doğru olanı yapan özgür varlıkları içeren bir dünyanın olması,geniş ve mantıksal anlamda mümkündür.
Fol Yayınları
Ontolojik argümana yönelik olarak en ünlü ve önemli itiraz, Immanuel Kant'ın Saf Aklın Eleştirisi eserinde bulunur. Kant, eleştirisine şöyle başlar: Özdeş bir önermede, özneyi korurken yüklemi reddedersem, çelişki ortaya çıkar ve bu nedenle birincisinin zorunlu olarak ikincisine ait olduğunu söylerim. Ancak özneyi reddedip aynı şekilde yüklem yaparsam bir çelişki olmaz. Çünkü bu durumda çelişebilecek hiçbir şey kalmaz.
Kanaatime göre sonuç olarak kötülükten gelen iyi bir ateolojik argüman yoktur. Tanrı'nın varlığı, kötülüğün varlığı tarafından ne engellenmiş ne de olanaksız kılınmıştır. Elbette acı ve talihsizlik, yine de teist için bir problem teşkil edebilir ancak buradaki problem onların inançlarının mantıksal veya olası olması arasındaki bir uyumsuzluk değildir. Teist, kötülükte dini bir problem bulabilir ve kendi acısının ya da ona yakın birisinin yanında durarak Tanrı'ya karşı doğru tutum olarak kabul ettiği şeyi sürdürmekte zorlanabilir. Büyük bir kişisel acı veya talihsizlik ile karşı karşıya kaldığında, Tanrı'ya isyan etmeye, Tanrı'nın yüzüne yumruğunu sallamaya, hatta Tanrı'ya olan inancını tamamen bırakmaya yönelebilir. Ancak bu, farklı boyutta bir problemdir. Böyle bir problem felsefi bir aydınlanmayı değil, dinî bir yardımı gerektirir. Ancak Özgür İrade Savunması, Tanrı'nın varlığının, kötülüğün varlığıyla hem mantıksal hem de olasılık dahilinde uyumlu olduğunu gösterir ve böylece ana felsefi kötülük problemini çözmüş olur
Sayfa 91 - Fol Kitap - Çeviri: Musa YanıkKitabı okudu
Reklam
O hâlde Kant'ın demek istediği şey şudur: Varoluş, açıklanan anlamda gerçek bir nitelik veya yüklem olmadığı için, şeyleri var olarak tanımlayamaz.
100 öğeden 11 ile 20 arasındakiler gösteriliyor.