Taoculuk Nedir? (Eski Çin Bilgelik Öğretisine Giriş)

·
Okunma
·
Beğeni
·
268
Gösterim
Adı:
Taoculuk Nedir?
Alt başlık:
Eski Çin Bilgelik Öğretisine Giriş
Baskı tarihi:
Ekim 2003
Sayfa sayısı:
172
Format:
Karton kapak
ISBN:
9789754684456
Çeviri:
İsmet Zeki Eyüboğlu
Dil:
Türkçe
Ülke:
Türkiye
Yayınevi:
Omega Yayınları
Tao, uygarlık tarihinin en eski, en ilginç düşünce akımlarından biridir. Çin’de, felsefi ve dini iki akım için kullanılan ortak addır. Çin insanının düşünsel özgürlüğünü vurgular. Zira tao, ''bir yoldur, ancak yoldan daha çok bir yol''dur. Tao’nun belli bir yeri, saptanmış bir durağı, törenler düzenlenen bir konağı yoktur; o evrenle bütünleşmiştir, evrenin anlamıdır. Tao, olgunlaşmanın, kendini bulmanın, bütünleşmenin, yetkinleşmenin, aydınlanmanın, arınmanın simgesidir. Bu simgeyi anlamak, insani gereçlere başvurmadan bilmek demektir.

Çin’de doğan ve çocukluğunun büyük bir bölümünü burada geçiren, karşılaştırmalı din ve sembolizm uzmanı J. C. Cooper Tao gibi, özellikle de Batılılar tarafından anlaşılması zor bir kavramı, bir akımı, ekolü, mümkün olduğunca anlaşılır kılıyor. Türlü çarpıtma ve abartmalardan uzak durup, ruhunu, geçirdiği süreçleri, bir Doğulu gibi aktarıyor. Bu nedenle olsa gerek, Taoculuk nedir?’in yeri, onca çalışma ve anlama girişimlerine rağmen, hala doldurulamıyor.

''Tao, hiçbir şey yaratmaz, ama her şey onun aracılıpıyla var olur.''

Lao-Tzu
Kitaba henüz inceleme eklenmedi.
Bambu, çam ve söğüt ağaçlarında saklı niteliklere karşın, boruçiçeklerinin geçici görünümü, kalıcı olmayışın, yaşam kısalığının, gösteriş boşluğunun, sararıp solmanın ve gününden önce ölmenin doğal simgesidir. Böyle olmakla birlikte, bu çiçeklenme ne denli kısa süre, kendi ortamlarında "günaçımın görkemi"ni yaşasa da, diril olma konusunda, bin yıl yaşayan çamdan ayrılmaz. Taocu felsefede birden iyice açıklığa kavuşmuş, dışa vurmuş bir görüş vardır; o da, her diri varlığın kendine uygun gelen işlevini evrende sürdürmesi, çam ağacının uzun yaşamına karşı, ona rüzgârla uçan güzellikten daha yüksek bir değer biçememesidir. Derler ki; mutlu bir yaşam kendi doğasına uygun olandır, akşam mutlu bir ölüm, onun ardından güneşin görkemi karşısında kıvanç duymak, güzelliğin yetkinliği, Taocu felsefede açıklığa kavuşturulmuştur. Bu öğretinin çama karşı olumsuz bir tutumu yoktur, her varlık kendi yazgısınca yaşar.
"Tao dolunun ve boşun nedenidir, ikisinden birinin değil. O, kendini yenilemeye ve çöküşe neden olur, ikisinden birinin değil. Tao başlangıcın ve bitimin nedenidir, ikisinden birinin değil. Tao birikimin ve dağılımın nedenidir, ikisinden birinin değil... Tao nesneleri oldukları gibi ortaya koyar, ancak kendisi bir nesne değil. Tao'yu kimse yaratamaz, Tao tüm nesnelerdedir."* ... Kendisinin belli bir biçimi yoktur, oysa bütün biçimlerin kaynağıdır. Tao değişmezdir, oysa kendisi evrende tüm değişmelerin içinde bulunur. ... Tao, Hiç'in ve Hep'in ölümsüz anlamsızlığıdır.

* Chuang-tzu xxii. Çev.: H. A. Giles
"Evrenin en güçsüz varlıkları, yine evrenin en güçlü varlıklarını yener. Yeryüzünde, kendi güçsüzlüğü ve yumuşaklığı türünde, suyla karşılaştırılabilecek bir nesne yoktur; katılıkların ve güçlerin saldırıya geçişinde kendini sudan daha iyi savunan yoktur. Su, seçenek tanımaz. Güçsüz, güçlünün üstesinden gelebilir, uysal dikbaşlılığı alt edebilir. Bunu tüm dünya bilir de uygulamaz."*

*Tao Te Ching Lxxvm. Çev.: Ch'u Ta-kao
"Ortalıkta Taoculukla, kökten ilgisi olmayan, ancak sürüm sağlamak, kazanmak için Tao adını kullanan sayısız kitap vardır. Bunların hepsi üretici, soylu düşünceden uzak, yalnızca dişi-erkek arasında geçen sevişme duygularını kımıldatan saygısızca yayınlardır. Lao-tzu'nun elimizdeki yazıları okunduğunda, onda bu tür sevişme eylemlerine yer verilmediği anlaşılır. Onun "Tao Te Ching" adlı yazısı elimizdedir; onda böyle bir bölüm, böyle bir konu yoktur. Peki, bu saptırma, bu yılışıklık nereden geldi? Kuşkusuz uygarlık ürünlerini birer çıkar aracı olarak kullanma tutkusundan."
"Yığınlaşmanın ortaya çıktığı yerde biçim var olur, dağılmanın bulunduğu yerde bitiş gündeme gelir. Bu, biz ölümlü olmayı başlangıç ve bitişle bir düşünüyoruz demektir. Bizim için, yığınlaşma durumunda, bu katılaşma biçimi başlangıcı, dağılmaysa bitişi gösterir. Dağılmanın odağından, başlangıcı koşullayan boşluk ve sessizlik doğmuş, katılaşmadan da bitişin biçimi anlaşılmıştır. Bu nedenle, başlangıcı ve bitişi yaratan sürekli bir değişim ortaya çıkmıştır. İşte olayın özünde bulunan gerçeklik de budur; genelde, ne bir başlangıç ne de bir son vardır."*

*The Book of Lieh-tzu. Çev.: L. Giles

Kitabın basım bilgileri

Adı:
Taoculuk Nedir?
Alt başlık:
Eski Çin Bilgelik Öğretisine Giriş
Baskı tarihi:
Ekim 2003
Sayfa sayısı:
172
Format:
Karton kapak
ISBN:
9789754684456
Çeviri:
İsmet Zeki Eyüboğlu
Dil:
Türkçe
Ülke:
Türkiye
Yayınevi:
Omega Yayınları
Tao, uygarlık tarihinin en eski, en ilginç düşünce akımlarından biridir. Çin’de, felsefi ve dini iki akım için kullanılan ortak addır. Çin insanının düşünsel özgürlüğünü vurgular. Zira tao, ''bir yoldur, ancak yoldan daha çok bir yol''dur. Tao’nun belli bir yeri, saptanmış bir durağı, törenler düzenlenen bir konağı yoktur; o evrenle bütünleşmiştir, evrenin anlamıdır. Tao, olgunlaşmanın, kendini bulmanın, bütünleşmenin, yetkinleşmenin, aydınlanmanın, arınmanın simgesidir. Bu simgeyi anlamak, insani gereçlere başvurmadan bilmek demektir.

Çin’de doğan ve çocukluğunun büyük bir bölümünü burada geçiren, karşılaştırmalı din ve sembolizm uzmanı J. C. Cooper Tao gibi, özellikle de Batılılar tarafından anlaşılması zor bir kavramı, bir akımı, ekolü, mümkün olduğunca anlaşılır kılıyor. Türlü çarpıtma ve abartmalardan uzak durup, ruhunu, geçirdiği süreçleri, bir Doğulu gibi aktarıyor. Bu nedenle olsa gerek, Taoculuk nedir?’in yeri, onca çalışma ve anlama girişimlerine rağmen, hala doldurulamıyor.

''Tao, hiçbir şey yaratmaz, ama her şey onun aracılıpıyla var olur.''

Lao-Tzu

Kitabı okuyanlar 4 okur

  • FURKAN ÇAKMAKLI
  • Nivîsgeh
  • Yok
  • Vegan

Kitap istatistikleri

Okur puanlamaları

10
%100 (2)
9
%0
8
%0
7
%0
6
%0
5
%0
4
%0
3
%0
2
%0
1
%0