Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol
Gönderi Oluştur

Eski Çin Bilgelik Öğretisine Giriş

Taoculuk Nedir?

J. C. Cooper

Taoculuk Nedir? Sözleri ve Alıntıları

Taoculuk Nedir? sözleri ve alıntılarını, Taoculuk Nedir? kitap alıntılarını, Taoculuk Nedir? en etkileyici cümleleri ve paragragları 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
Bambu, çam ve söğüt ağaçlarında saklı niteliklere karşın, boruçiçeklerinin geçici görünümü, kalıcı olmayışın, yaşam kısalığının, gösteriş boşluğunun, sararıp solmanın ve gününden önce ölmenin doğal simgesidir. Böyle olmakla birlikte, bu çiçeklenme ne denli kısa süre, kendi ortamlarında "günaçımın görkemi"ni yaşasa da, diril olma konusunda, bin yıl yaşayan çamdan ayrılmaz. Taocu felsefede birden iyice açıklığa kavuşmuş, dışa vurmuş bir görüş vardır; o da, her diri varlığın kendine uygun gelen işlevini evrende sürdürmesi, çam ağacının uzun yaşamına karşı, ona rüzgârla uçan güzellikten daha yüksek bir değer biçememesidir. Derler ki; mutlu bir yaşam kendi doğasına uygun olandır, akşam mutlu bir ölüm, onun ardından güneşin görkemi karşısında kıvanç duymak, güzelliğin yetkinliği, Taocu felsefede açıklığa kavuşturulmuştur. Bu öğretinin çama karşı olumsuz bir tutumu yoktur, her varlık kendi yazgısınca yaşar.
Sayfa 162
"Yığınlaşmanın ortaya çıktığı yerde biçim var olur, dağılmanın bulunduğu yerde bitiş gündeme gelir. Bu, biz ölümlü olmayı başlangıç ve bitişle bir düşünüyoruz demektir. Bizim için, yığınlaşma durumunda, bu katılaşma biçimi başlangıcı, dağılmaysa bitişi gösterir. Dağılmanın odağından, başlangıcı koşullayan boşluk ve sessizlik doğmuş, katılaşmadan da bitişin biçimi anlaşılmıştır. Bu nedenle, başlangıcı ve bitişi yaratan sürekli bir değişim ortaya çıkmıştır. İşte olayın özünde bulunan gerçeklik de budur; genelde, ne bir başlangıç ne de bir son vardır."* *The Book of Lieh-tzu. Çev.: L. Giles
Sayfa 126
Reklam
Doğu metafiziğinde, batı mantığında olduğu gibi sıkı bir ya böyle, ya şöyle türünde, ak-kara karşıtlığından kaynaklanan demirden bir tutum yoktur; bu mantık, Aristoteles'in tertium non datur (üçüncü bir olanağın yokluğu) görüşünden gelmiştir.
Sayfa 57
"... bir konut değiştirme var; ancak gerçek ölüm yoktur."
"Ortalıkta Taoculukla, kökten ilgisi olmayan, ancak sürüm sağlamak, kazanmak için Tao adını kullanan sayısız kitap vardır. Bunların hepsi üretici, soylu düşünceden uzak, yalnızca dişi-erkek arasında geçen sevişme duygularını kımıldatan saygısızca yayınlardır. Lao-tzu'nun elimizdeki yazıları okunduğunda, onda bu tür sevişme eylemlerine yer verilmediği anlaşılır. Onun "Tao Te Ching" adlı yazısı elimizdedir; onda böyle bir bölüm, böyle bir konu yoktur. Peki, bu saptırma, bu yılışıklık nereden geldi? Kuşkusuz uygarlık ürünlerini birer çıkar aracı olarak kullanma tutkusundan."
Reklam
"Evrenin en güçsüz varlıkları, yine evrenin en güçlü varlıklarını yener. Yeryüzünde, kendi güçsüzlüğü ve yumuşaklığı türünde, suyla karşılaştırılabilecek bir nesne yoktur; katılıkların ve güçlerin saldırıya geçişinde kendini sudan daha iyi savunan yoktur. Su, seçenek tanımaz. Güçsüz, güçlünün üstesinden gelebilir, uysal dikbaşlılığı alt edebilir. Bunu tüm dünya bilir de uygulamaz."* *Tao Te Ching Lxxvm. Çev.: Ch'u Ta-kao
Sayfa 159
"Tao dolunun ve boşun nedenidir, ikisinden birinin değil. O, kendini yenilemeye ve çöküşe neden olur, ikisinden birinin değil. Tao başlangıcın ve bitimin nedenidir, ikisinden birinin değil. Tao birikimin ve dağılımın nedenidir, ikisinden birinin değil... Tao nesneleri oldukları gibi ortaya koyar, ancak kendisi bir nesne değil. Tao'yu kimse yaratamaz, Tao tüm nesnelerdedir."* ... Kendisinin belli bir biçimi yoktur, oysa bütün biçimlerin kaynağıdır. Tao değişmezdir, oysa kendisi evrende tüm değişmelerin içinde bulunur. ... Tao, Hiç'in ve Hep'in ölümsüz anlamsızlığıdır. * Chuang-tzu xxii. Çev.: H. A. Giles
Sayfa 91