Tarihin Görgü Tanıkları

Peter Burke

Tarihin Görgü Tanıkları Gönderileri

Tarihin Görgü Tanıkları kitaplarını, Tarihin Görgü Tanıkları sözleri ve alıntılarını, Tarihin Görgü Tanıkları yazarlarını, Tarihin Görgü Tanıkları yorumları ve incelemelerini 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
Dindar kimseler imgeleri görmek için uzun kutsal yolculuklar yapıyor, onların önünde eğiliyor ve diz çöküyor, onları öpüyor ve onlardan dilekte bulunuyorlardı. Örneğin, Santa Maria dell'Impruneta imgesi, yağmur yağdırmak ya da Floransalıları siyasi tehlikelere karşı korumak üzere sık sık geçitlere katılıyordu. Resim sipariş etmek de bir kazadan kurtulma ya da bir hastalık sonucunda iyileşme gibi dileklerin yerine gelmesinin ardından sunulan bir şükran belirtisiydi.
Ortaçağ'ın sonlarından itibaren kilise, örneğin Roma'daki San Pietro'da bulunan İsa'nın “gerçek görüntüsü” veya “Veronica” gibi belli imgeler karşısında dua edenleri, günahlarının karşılığı olan cezaları affetmek, başka bir deyişle Arafta geçirecekleri vakti kısaltmak suretiyle ödüllendiriliyordu.
Reklam
O dönemde ikonografi önemliydi, zira imgeler dinsel dogmaların aktarılmasında ya da kelimenin esas anlamı ile öğretilerin telkininde bir araçtı. Papa Gregorius Magnus'un (yak. 540-604) bu konudaki düşünceleri, yüzyıllar boyunca defalarca yinelenmiştir. “Kiliselere resimler kitaptan okuyamayanlar duvarlara bakarak ‘okuyabilsin'ler” diye konur (in parietibus videndo legant quae legere in codicibus non valent).
Panofsky, imgelerin tüm bir kültürün parçası olduğu ve söz konusu kültür bilinmeden resmin de anlaşılamayacağı konusunda ısrarlıydı. Bu yüzden, Panofsky'nin kendi verdiği çarpıcı örneği yineleyecek olursak, “Avustralyalı bir yerli Son Yemek temasını anlamayacak, bu onda sadece heyecan dolu bir yemek daveti düşüncesi uyandıracaktır."
Belli sembolik objeler belirli toplumsal rollere göndermede bulunur. Joshua Reynolds'ın hayali bir tablo olan portresinde, poz verenin elinde tuttuğu kocaman anahtar onun Cebelitarık Valisi olduğunu göstermek için orada bulunmaktadır. Canlı aksesuarların da kullanıldığı olur. Örneğin, İtalyan Rönesans sanatına ait bir erkek portresinde yer alan köpek, avlanma ve böylelikle aristokrat erkeklik kavramı ile bağdaştırılırken, bir kadının ya da evli bir çiftin portresinde yer alan küçük bir köpek büyük olasılıkla sadakati temsil edecektir (yani köpek insan karşısında neyse, kadın da kocası için öyledir).
Fotoğrafın dokusu da mesaj içerir. Sarah Graham-Brown örneğini ele alacak olursak, “yumuşak kahverengi tonlarında bir baskı 'mazide kalanlar' ile ilgili huzurlu bir hava yaratırken, siyah beyaz bir resim 'katı gerçek hissi verebilir'."
Reklam
24 öğeden 11 ile 20 arasındakiler gösteriliyor.