Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Ya da Tanrının Haklı Kılınması

Theodicee

Gottfried Leibniz

Theodicee Gönderileri

Theodicee kitaplarını, Theodicee sözleri ve alıntılarını, Theodicee yazarlarını, Theodicee yorumları ve incelemelerini 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
186 syf.
·
Puan vermedi
Daha İyi Bir Dünyanın Olmayışı Problemi: Mümkün Dünyaların En İyisi bu
En iyi varlık olarak Tanrı’nın, var olan en iyi seçeneği tercih etmesi gerekir. çünkü böyle bir dünya olmasaydı, Tanrı’nın herhangi bir dünya yaratmak için iyi bir nedeni olmazdı. “Eğer Tanrı varsa, var olabilecek en iyi dünyayı yaratmıştır.” tüm evren uyum içinde ve yetkin olarak işleyen bir sistemdir. Tanrı bu evreni sonsuz sayıdaki evren olanakları içinde en uygun olanı olarak seçmiştir. Tanrı öncesiz sonrasız bir varlıktır ve mutlak zorunluluktur. İnsan ve dünya olumsaldırlar. Bu yüzden çelişmezlik yasası gereği tanrının seçimi rastgele değil, olanaklı olanın en iyisini seçme yolunda gerçekleşmiştir. Tanrı içinde istenç özgürlüğü olan bir dünyanın, zaman zaman insana kötü olanı seçme izni verse de istenç özgürlüğü olmayan bir dünyadan daha iyi olacağına karar vermişti. Bu durumda eğer evren yaratılmaya değmez olsaydı Tanrı onu yaratmazdı. "Ortada öyle olması ve başka türlü olmaması için bir yeter neden olmadığı müddetçe hiçbir olgu devam edemez ya da gerçek olamaz."
Theodicee
TheodiceeGottfried Leibniz · Biblos Yayınları · 201680 okunma
Hiçbir şey söylenmediğinde sanırım hiç kimse gücenmez
Reklam
Sen günahını nasıl değiştireceğini bilirsen, Tanrı yargısını nasıl değiştireceğini bilir.
Hiçbir inanç koşulu, sonucun karşıtının ad absordum'a, açıkçası çelişkiye indirgenebildiği matematiğinkiler ölçüsünde sağın bir çelişkiyi ya da aykırı kanıtlamaları gerektirmez.
Sayfa 66
Sorun daha çok O'nun yüce iyiliğini ortaya koymak iken insanlar O'nun karşı koyulmaz gücünü savunuyorlar, en yetkin usun buyurduğu bir erke inanmaktansa O'nun zorbaca bir erki olduğunu varsayıyorlar.
Sevgi, sevdiğimiz nesnenin yetkinliğinden hoşlanmamızı sağlayan ansal bir durumdur. Tanrıdan daha yetkin bir şey yoktur, ondan daha çok haz veren bir şey de yoktur. Onu sevmek için onun yetkinliğini düşünmek yeter. Bu gerçekten de kolay bir şey; çünkü biz bunların düşüncelerini kendimizde buluruz. Tanrının yetkinlikleri, ruhlarımızın yetkinlikleridir; ne ki onda bunlar sınırsız ölçüde vardır.
Sayfa 20
Reklam
Gelin görün ki din sık sık hem de fazlasıyla sık törensel olanla boğulur; tanrısal ışık insanların kanılarıyla bulanıklaştırılır.
Sayfa 18
... bu dünyadaki şeyler bize etki tepki içindeymiş gibi görünse de bu etki tepkiler yalnızca onların özgün doğalarının zorunlu sonucudur. Onlar Tanrının usunda yaratılmışlardır, şimdi de orada zorunlu bir entelektüel bağlantı içinde var olmaktadırlar.
Sayfa 14
Her şey sonsuz entelektüel yaşamında evrenin bir aynasıdır; gerçeğin, kendi kendisi ile bütün başka şeylerin arasındaki bağlantının bir aynasıdır.
Sayfa 12
... düşünmek düşüncelerimizi değiştirmektir; bir anlayıştan ötekine geçmektir; ruhumuzun bulanık bölgelerinden bilincin ışığına yeni gereçler çağırmaktır.
Sayfa 10
Reklam
İşe yarıyor muymuş?
Rorarius, hayvanlarda us üzerine yazdığı bir kitabında, başka aslanları kasabalardan, insanların yoğun olduğu yerlerden uzağa sürmek için Afrika'da aslanları çarmıha gerdiklerini; Julich ilinden geçerken ağıllara daha fazla güvenlik sağlamak için oralara kurtların asıldığını gördüğünü söyler. Köylerde, alıcı kuşları evlerin kapılarına çivileyen insanlar vardır, onlar aynı türden kuşların o zaman kolay kolay orada boy gösteremeyeceğini düşünür.
Gördüğümüz bütün elverişsizlikler karşılaştığımız bütün engeller, birinin kendine çıkarabileceği bütün güçlükler... usa dayalı bir inanca engel değildir. Çünkü Tanrının bilgeliği ölçüsünde yüce, onun yargılamaları ölçüsünde adil, onun kutsallığı ölçüsünde saf, onun iyiliğinden daha engin hiçbir şey yoktur.
Sayfa 184
Belki de bütün insanlar temelde eşit ölçüde kötü; sonuçta da onlar birbirinden iyi ya da daha az kötü olan doğal nitelikleriyle ayrılamaz. Ne var ki, onların tümü aynı biçimde kötü değildir; çünkü önceden kurulmuş düzenin kanıtladığı gibi, ruhlar arasında içkin bireysel bir fark vardır. Bazıları belli bir iyiliğe ya da belli bir kötülüğe ya da onların karşıtlarına daha az ya da daha çok eğilimlidir.
Sayfa 183
Ruhun yapısında bazı kusurların kalacağı doğrudur. Ruhun başından geçenler bütün bütün ona bağlıdır; ancak her zaman onun istemesine bağlı değildir. Böyle olması çok aşırı olurdu. Onun başından geçenler her zaman onun anlama yetisiyle saptanamaz ya da seçiklikle algılanamaz bile, çünkü ruhta yalnızca kendi egemenliğini kuran seçik algılar düzeni yoktur, aynı zamanda onların sınırını oluşturan bir dizi bulanık algı ya da tutku da vardır.
Sayfa 154
Kuşkusuz geleceğin tümü belirlenmiştir. Gelin görün ki onun ne olduğunu, öngörüleni, karar verileni bilmediğimizden ödevimizi Tanrının bize verdiği usa, onun bize buyurduğu kurallara göre yapmalıyız. Tanrının kendisine bırakmalıyız.
Sayfa 151
344 öğeden 1 ile 15 arasındakiler gösteriliyor.