Araba Sevdası yahut Bir Züppenin Hezeyanları
8/10
·208 syf.··
2026 7. kitabı
·
6 günde okudu
·
Okunma: 25 Mart 2026 23:12
Araba Sevdası ilk kez, 1896 yılında Servetifünun dergisinde tefrika edilmiştir. Roman, 1898 yılında da kitap olarak basılmıştır. ‘‘Resimli Millî Hikâye’’ ibaresiyle tefrika edilen romanda Halil Paşa’nın sekiz, Diran Çırakyan’ın üç çizimi yer alır. Dergideki ilk tefrika da bu şekilde resimlidir. Günümüzdeki Araba Sevdası baskılarında bu resimler yokmuş. Ben tek tek günümüz baskılarını incelemesem de böyle bir bilgi edindim. İşte bu, İş Bankası Kültür Yayınları’nın Türk Edebiyatı Klasikleri Dizisi’nden çıkan ve dizinin 100. kitabı olma özelliğini de taşıyan Araba Sevdası baskısında bahsi geçen çizimler de yer almaktadır. Araba Sevdası, Türk edebiyatında ilk realist roman kabul edilir. Aslında Recaizade Mahmut Ekrem, şiirlerinde romantizm akımının etkisindedir. Tek romanı olan Araba Sevdası’nda ise romantizmden realizme geçiş yapmıştır. Romanı realist yapan özellikler nelerdir, bunlara elbette değineceğim. Romanda kullanılan teknikler, gerçekçi tabiat tasvirleri ve döneme dair birçok detay önemlidir. Ekrem, bu romanda gülünecek hâller bulunduğunu söyler. Romanın başında kendisinin yazmış olduğu giriş yazısında Muhsin Bey hikâyesiyle bu romanı kıyaslar. Onun okur tarafından ağlanacak şeylerden görüldüğünü söylerken Araba Sevdası’nın ise gülünecek hâllerden olduğunu ifade eder. Ekrem’in bu konuyla ilgili son cümlesi ise dikkat çekicidir: ‘‘Fakat dikkat edilirse bu, ondan elbette daha çok hazin, elbette daha çok acıklıdır.’’ der ve Araba Sevdası’nı Muhsin Bey hikâyesinden daha hazin, daha acıklı bulduğunu ifade eder. Araba Sevdası dönemin Batı özentisi züppe tiplerinin dejenere yaşam tarzını eleştiren, onlarla âdeta alay eden, bu züppe tiplerin düştüğü komik hâlleri anlatan bir romandır. Romanın başkahramanı Bihruz Bey de işte bu züppe tipinin temsilcisi olarak karşımıza
Araba SevdasıRecaizade Mahmut Ekrem · Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları · 202631bin okunma
5/10
·336 syf.·
2026 16. kitabı
Selam, İlk kitaptan sonra direkt bu kitaba başladım. Doğruyu söylemek gerekirse çok merak ettiğim yada çok sevdiğim için değil. Sırf kolay okunduğu ve yetişkin içerik barındırmadığı için. Kitapta elimde olunca bari seriyi tamamlayayım dedim. Öncelikle ilk kitabı genel olarak sevmiştim. Öyle çok güzel bir kitap olmasa da okurken keyif almıştım. Ancak bu kitapta biraz sıkıldım. Öncelikle Melodi karakterinin tutarsız kurgulandığını düşünüyorum. İlk kitapta sürekli kendinden başkalarını düşünüp fedakarlık yaptığı ve kendi düşüncelerini ihmal ettiği vurgulanmıştı. Bana pek öyle gelmese de çok göze batan bir tarafı olmadığından umursamamamıştım. Ancak bu kitapta oldukça gözüme battı. Birçok yönden bencil olduğunu düşünüyorum. Özellikle arkadaşıyla olan ilişkisinde. O kızın arkadaşlığını hiçbir şekilde hak etmedi. Zaten sonunda kızla aralarında ilişki kopma noktasına geldi. Ayrıca Melodi'nin sürekli panik atak geçirmesi beni bunalttı. Tamam anladık. Panik atağın var ama her konuşmada panik atak geçirmesi de baydı. 'Tamam hadi bırak şimdi atağıda hikaye devam etsin' havasındaydım. Bu yüzden sıkıldım. Araf başlı başına tatlı ve güzel bir karakterdi ancak kitabın başındaki uzaklığının mantıklı hiçbir yanı yoktu. Yazar kendince açıklamış ama çok havada kalmış. Sırf yazılmak için yazılmış yani. Basit bir kurgu. Dili akıcı, kolay okunuyor. Eğlendiğim yerleri de oldu ama o kadar. Sırf ramazanda olduğumuz için başladım ve bitirdim. Yazarın dili akıcı olsada gereksiz açıklamaları nedeniyle sıkıldım. Kurgu çatısınında biraz zayıf olduğunu düşünüyorum. Kafanızı dağıtmak için okunabilecek çıtır çerezlik bir kitap.
Kartalın Kalbinde 2Aleyna Daşkıran · Ren Kitap · 202530 okunma
📚🔔 Tatil zili çaldı! Bir yıl boyunca verilen emeklerin ardından şimdi dinlenme, keşfetme ve yeni maceralara atılma zamanı. 🌞 Bu yaz bol kahkahalı, bol anılı ve elbette bol kitaplı geçsin. Tüm öğrencilere keyifli tatiller diliyoruz! 💙📖
Günün anlam ve önemine uygun kitap seçelim dedik :)
7/10
·256 syf.··
2020 45. kitabı
·
5 günde okudu
·
Okunma: 25 Nisan 2020 16:27
Ramazan ayı dün itibariyle başlamış bulunuyor. Bize de bu güzel ayı en iyi şekilde değerlendirmek kalıyor.Amacın sadece aç kalmanın olmadığı ve bu ayı anlamlandırmak için ibadet edilmelidir. Kuran'ı ANLAYARAK okumak başta olmak üzere yan işlere yönelelim. Ben bu kitabı daha önceden satın almış ve okumak için Ramazanı beklemiştim. Biraz önce bitirdim kitabı. Beklentimi karşıladı mı kesinlikle hayır. Kitap 30 güne bölünmüş ve her gün bir amaç belirlemiş. Mesela orucun 1.günü Sabır gibi. Yani gün gün okumalı bir sistem yapmış. Tabii ki bu sisteme uymadım :D :D 5 günde bitirdim. Kitap içerik olarakta düşük kalmış. Hafif dili var sanıyorsunuz ama çok yoruluyorsunuz. Konular iyi seçilse bile işleniş iyi değil. Ayet,hadis,kıssa,dua,başkalarının özlü sözü gibi başlıklar var. Ben bu tarz ayrımları sevmiyorum daha çok konu bütünlüğü olması ve bunların bir arada yedirilerek verilmesi taraftarıyım. Ayrı ayrı olunca bende bütünlük kopuyor. Ayetler ve hadisler güzel konuyla bağlantılı. ama işte eksiklik var kitap olarak bunu alıyorsunuz size katacağı şeyler çok üst düzey bekliyorsunuz. ama kıssalar yeterince iyi değil. Ayet ve hadisler sadece verilmiş üzerine yorum yapılmamış. Kitap okumaya yeni başlayanlar için önereceğim ama o zamanda uzunluğu ve başlıklara bölmesi yüzünden kişiler yorulabilir. Neyse bizim için tekrar oldu diyelim. Belki ben hata yaptım gün ve gün okumayarak. ama okusam bile fikrim değişmezdi. Kitabı 6 ve 7 verme konusunda gittim geldim. 7 verdim. tekrar ettirmesi açısından bir de ilerde aile ile oruç tutarken konu seçme aşamasında her gün bu kitabı açıp konu seçilebilir. ve ayetler ve hadisler buradan alınabilir. bu konuda güzel bir çalışma olarak görüyorum. onun dışında dediğim gibi çok çok iyi bir kitap değil. kitabın modeli yüzünden 7 verdim. konulara
Din
30 Günde Manevi DevrimHalid Ebu Şadi · Nida Yayınları · 2021781 okunma