Geçmiş resmen değiltirilmekle kalmamış, resmen yok edilmiş, diye geçirdi aklından. İnsan, kendi belleği dışında hiçbir şey kayıt olmayınca en belirgin gerçeği bile nasıl kanıtlayabilirdi ki?
Eğer bütün kayıtlar aynı masalı söylüyorsa-, o zaman yalan tarihe geçecek ve gerçek olacaktı. Parti sloganında ne diyordu: " Geçmişi denetim altında tutan, geleceğinde denetim altında tutar; şimdiyi denetim altında tutan, geçmişi de denetim altında tutar."
Gelecekle nasıl iletişim kurulabilirdi ki? Doğası gereği olanaksızdı. Gelecek ya şimdiye benzeyecekti, ki o zaman ondan haberi bile olmayacaktı ya da şimdiden farklı olacaktı, ki o zaman da içinde bulunduğu durumun hiçbir anlamı kalmayacaktı.