"Avrupa'nın başansının Batı'nın üstünlüğünden değil, kendi noksanlıkla nndan kaynaklandığını sanıyorlardı.
Bu zihniyet Osmanlılara özgü değildi; Batılılar aynı tecrübe yi daha önce, 16. yüzyılda Osmanlılar karşısında yaşamışlardı.
Nitekim filozof Erasmus da, "Onlar (Türkler) utkularını (zaferlerini) bizim kötülüklerimize borçludurlar" diyordu. Erasmus'a göre sorun, Türklerin güçlü olması değil, Avrupalıların kötülükleri ve hatalarıydı. Görüldüğü gibi düşük potansiyelde bulunan toplumların düşünce tipleri de benzeşmekteydi".