.. Bana diyeceksin ki, çünkü biz zayıfız, bölünmüşüz, örgütsüzüz, techizatımız yetersiz. İyi de niye zayıfız ? Niye Batı'nınkiler kadar güçlü silahlar üretmekten aciziz ? Sanayimiz niye geri ? Sanayi devrimi niye bizde değil de Avrupa'da gerçekleşti ? Niye biz az gelişmiş, zayıf ve bağımlı ülkeler olarak kaldık ?
Başkalarının suçu, başkalarının suçu diye hiç durmadan yineleyebiliriz. Ama er geç kendi eksikliklerimizle, kendi kusurlarımızla, kendi sakatlıklarımızla yüzleşmememiz gerekecek.
Er geç kendi yenilgilerimizle, uğradığımız devasa tarihsel bozgunla yüzleşmemiz gerekecek...