Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol
Köy Enstitülerinin Mirasına Sahip Çıkmak!
Birinci Antiemperyalist Kurtuluş Savaşı’mızın sonucu kurulan Laik Cumhuriyet’in ve Cumhuriyet Devrimcilerinin anıt eğitim eseri Köy Enstitülerinin kuruluşunun 81’nci yılı bugün. Daha doğarlarken saldırılara uğramışlardı, Cumhuriyetin eğitim devrimcileri İsmail Hakkı Tonguç’ların, Hasan Ali Yücel’lerin yaşamlarını adadıkları, yokluklar içinde var
Aşiretler varsa, toplumsal barış yoktur veya tehdit altındadır.
Sayfa 167 - Kaynak YayınlarıKitabı okudu
Reklam
Başka uygarlıkların birikimini alabilmek, dünya uygarlığına katkılarda bulunmasının da şartıdır.
Sayfa 149 - Kaynak YayınlarıKitabı okudu
Türkiye'de bugün ilericilik, hatta sosyalizm adına, Doğu isyanlarının başında bulunan ağaları, şeyhleri ve seyitleri bayrak edinen tavırlara rastlanıyor.
Sayfa 136 - Kaynak YayınlarıKitabı okudu
Kemalist Devrimin önderlerinin Kürt sorununun kesin çözümünü şöyle özetlemişlerdir. ''Şark vilayetlerinde derebeyliğin toptan tasfiyesi ve toprağın bedelsiz olarak köylüye dağıtılması, milli bütünlüğün sağlanması bakımından özellikle zorunludur. Orada özellikle Kürtçe konuşulan alanlarda için için kaynayan gayri milli hareketlerin, irticai cereyanların beslendiği toplumlar zümreler köylüsü ile bereber geniş topraklara sahiplenmiş beylerdir. Toprağın köylüye doğrudan doğruya dağıtılması demek, bey ismini taşıyan irtica kaynağı bir sınıfın ve bu sınıfla beraber Kürt meselesinin kökünden tasfiyesi demektir.''
Sayfa 80 - Kaynak YayınlarıKitabı okudu
Kemalist Devrimin önderleri Kürt isyanlarını milli bir hareket değil, derebeylerin ve aşiret reislerinin çağdaş Cumhuriyete gerici sınıfsal direnişleri olarak tahlil etmişlerdir.
Sayfa 73 - Kaynak YayınlarıKitabı okudu
Reklam
Kemalist Devrimin önderleri Doğu bölgesini şu şekilde analiz etmişlerdir. ''Doğu illeri bizim rejimimize gelinceye kadar (Osmanlı dönemi) kadar kesin bir tarzda hakimiyetimiz altına girmemiştir. Geçmiş hükümetler halk üzerindeki hakimiyetlerini ağalar ve şeyhler aracılığıyla yürütmek istemişlerdir. Ağalar ve şeyhlerin soyduklarının bir kısmını hükümet erkanına vermeleri suretiyle ortaklaşa idarei maslahat devri yaşanmıştır.''
Sayfa 71 - Kaynak YayınlarıKitabı okudu
''Şeyhlik'' ve ''seyitlik'' gibi dinsel kurumlar aracılığıyla yürütülen sömürü ve baskılar da, Kemalist yönetimin hedefi olmuştur. Bunlar kendilerini peygamber soyundan veya cennet ile müjdelenen on kişiden birinin soyuna mensup olduklarını aşiretlerine inandırmışlardır. Şeyhlik ve seyitlik, bütün Doğu ve Güneydoğu'da halktan ürün olarak veya para olarak vergi toplama, armağan alma, angarya yaptırma yetkisi sağlamaktadır. Dersim'in baş belası seyittir. Seyit Dersim'in her şeyini sömürür.
Sayfa 61 - Kaynak YayınlarıKitabı okudu
Dersim bir isyanmıdır, yoksa Kemalist yönetimin bastırma hareketimidir? Her ikisi de doğrudur. Dersim hükümeti, kendi derebeylik düzeninden vazgeçmemiştir; üstelik silahlıdır. Cumhuriyet hükümeti ise oraya kendi düzenini yerleştirme kararındadır. Silahlı güce kumanda eden merkezi otorite ile yerel derebeylik otoritesinin çarpışması kaçınılmazdı ve olmuştur. Örneğin Dersim'de Seyit Rıza, 230 köye hükmetmektedir. Reisler, bu topraklardan geçenlerden ''toprak bastı'' parası almaktadır. Seyit Rıza'nın hükümranlık alanı, Batı illerine kadar uzanmaktadır. Kendisinin ''Maliye Nazırı'' İstanbul'a giderek her yıl Kürtlerden cizye toplamaktadır. Bu vergiyi ödemeyenlerin Dersim'deki ailesi baskılara uğramaktadır.
Sayfa 58 - Kaynak YayınlarıKitabı okudu
203 öğeden 131 ile 140 arasındakiler gösteriliyor.