Yakup Kadri Karaosmanoğlu Milli Mücadele sırasında bir Türk aydınının gözünden köylülerin döneme ait bakış açılarını çarpıcı bir şekilde anlatmış. Türk köylüsünün cahilliği, fakirliği, geri kalmışlığını iliklerinize kadar hissedeceksiniz. Bazı noktalarda romanın kahramanı ile beraber sinirleneceksiniz. Fakat kitabın bir bölümünde yazar Anadolu köylüsünün bu şekilde cahil kalmasında Türk aydınının rolünü çok güzel bir şekilde eleştirmiş ve bölümü “Sana ıstırap veren bu şey, senin kendi eserindir.” diyerek sonlandırmış. Benim için en akılda kalıcı bölümlerden biri oldu. 7’den 70’e mutlaka okunması gereken bir roman.
Biliyordum ki, toprak katı ve tabiat zalimdir ve insan cinsi bozuk bir hayvandan başka bir şey değildir; biliyordum ki, insan hayvanların en kötüsü, en bayağısı ve en az sevimli olanıdır. Evet bilhassa en az sevimli olanıdır.