Ortaçağ artık kapanıyordu. Kalkacak derebeylik rejimi yerine Yeniçağ'ın yeni bir devlet sistemi olacaktı. Bu yeni sistemin, yeni hanedanların kuracakları merkezi mutlakiyetler olacağını Osmanoğulları gösterdi.
Güneybatı Kafkas Cumhuriyeti hükümeti Cihangiroğlu İbrahim Bey önderliğinde 1 Ocak 1919 da kurulur. Asıl amacı, Türk ordusunun koyurucu kanadından yoksun kalan yerli halkı Ermeni ve Gürcü saldırılara karşı korumaktı. Kendi ölçüsünde bir kurtuluş savaşı veriyor ve saldırılara karşı yiğitçe direniyordu. Ama İngiliz saldırısına dayanamadı ve İngilizler 13 Nisan 1919 da hükümeti dağıtır.
Ziya Gökalp, 17 Mayıs günü mahkeme önünde:
- Milletimize iftira etmeyiniz. Türkiye'de bir Ermeni kıyımı değil, bir Türk -Ermeni vuruşması vardır. Bizi arkadan vurdular, biz de vurduk.