İstanbul dünyanın en eski metropolüdür. Milattan evvel mevcuttu. Miladın ilk asırlarında da herkesi büyülüyordu. VI. asırda Ayasofya, sonra yanı başında Aya İrini yapılıyor. Daha aşağıda Küçük Ayasofya yapılıyor. Gider ayak Khora (Hora) Manastırı geliştiriliyor. Aynı asırda su kemeriyle su meselesi hallediliyor. Yollar açılıyor. Bunların etrafında gelişen bir şehir var. Böyle bir şehir, geleni hayran bırakıyor. Bu çok önemli, bunu bilmek lazım.
İlber Ortaylı
İstanbul'u çok seviyorum. Mucizelerle dolu. Girdiğiniz her yerde bambaşka bir manzarayla karşılaşabiliyorsunuz. Hepsinden önemlisi, şairane bir havası var. Burası dişi bir kent. O anlamda hem şefkatli, hem cömert, hem aldatan, hem canımızı yakan. Bizi her yönüyle bağlıyor.
Ahmet Ümit8