Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Bekir Karadağ

Bekir KaradağBedruddin Ayni yazarı
Yazar
0.0/10
0 Kişi
1
Okunma
0
Beğeni
98
Görüntülenme

Bekir Karadağ Gönderileri

Bekir Karadağ kitaplarını, Bekir Karadağ sözleri ve alıntılarını, Bekir Karadağ yazarlarını, Bekir Karadağ yorumları ve incelemelerini 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
280 syf.
·
Puan vermedi
Kadim ulemamızın eserlerini okumadan önce eser sahibi âlimi ve eserin muhtasarda olsa özelliklerini bilmek gerektiği fikrindeyim..Bedruddin Aynî ise bâhusus Buhari şerhi umdetul karî isimli muhteşem eseri ile gönlümde taht kuran alimlerden biriydi Gaziantepli bir alim olarak bu topraklarda doğması, Hanefi mezhebine mensup olması da beni kendisine hep daha yakın hissettirmiştir..bu kitap O'nu etraflıca tanımama vesile oldu.. kısa hayatlarına muhalled eserler ve hizmetler sığdırmış âlimlerimizin tercüme-i hâli ve hatıratını içeren eserler her zaman yoluma ışık gözüme fer dizime derman olmustur. Kitabın teknik yönüne gelicek olursak Bedruddin Aynî'nin hadis ve fıkıh yönlerini ayrı ayrı inceliyor, özellikle Mısır'a gittiği dönemden sonrasının O'nun için bir dönüm noktası olduğunu belirtmiş..bir dönem başkadılık görevini de îfa etmiş olan alimimizin fetvalarından ve fıkıh metodlarindan da örneklerle bahsetmiş..hadisle fıkhi nasıl mezcettiğine dair önemli bilgiler var.. hadisle meşgul olan kimselerin müstağni kalamayacaklari bir âlim.. eserlerinden çok detaylı bahsetmiyor.. onlar için ayrı bir eser bile yapılabilir istifade ettiğim bir eser oldu ilgisi olanlara tavsiye ederim Rabbim alimimize rahmet eylesin ilminden istifade ihsan eylesin
Bedruddin Ayni
Bedruddin AyniBekir Karadağ ·  M. Ü. İlahiyat Fakültesi Vakfı Yayınları · 20191 okunma
Aynî'nin fıkıh usûlü ile ilgili mevcut bir eseri olmamasına karşın bu alanda yetkin olduğu anlaşılmaktadır. Nitekim ondan bahseden âlimler, onun usûlcü yönüne vurgu yaparlar. Zira eserlerinde füru konularını açıklarken fıkıh usûlü ile ilgili izahlar yapmaktadır. Bu izahlardan Hanefi usûlüne ait ilkeleri kullanmakla fukahä metodunu benimsediği rahatlıkla anlaşılabilir. Fakat Hanefiler in haber-i vâhidin şartlarından biri olarak kabul ettikleri råvinin fakih olmasını kabul etmemektedir. Bu durum, yaşadığı döneme hå- kim olan memzuç usûlün etkisiyle izah edilebilir. Eserlerinde fikah usûlü ile ilgili açıklamalar yapan Aynî, müntesibi olduğu Hanefi usülünü tatbik etmektedir
Sayfa 256Kitabı okudu
Reklam
Ayní, hadisle istidlâlde bulunurken bazı prensipleri gözettiği anlaşılmaktadır. Bunlardan öne çıkan bazıları; hadis tahrici yapma, mütearız hadisleri uzlaştırma, zikredilemeyen hadisleri nakletme, derece itibariyle daha üstün bir hadisle dellillendirme, bazen zayıf hadisle destekleme ve bütüncül bir yaklaşım sergileme olarak zikredilebilir
Sayfa 254Kitabı okudu
Aynî'nin fıkıh anlayışında yaşadığı dönemin büyük bir etkisi olduğu anlaşılmaktadır. Bu açıdan onun en fazla etkilendiği hususun Mısır'daki hadis çalışmaları olduğu söylenebilir. Zira daha önceki eğitim hayatında hiç hadis eğitimi almamışken; Mısır'da birçok meşhur hadisçiden oldukça yoğun bir hadis eğitimi almıştır. Mısır'da aldığı bu eğitimden sonra aynı doğrultuda birçok hadis çalışması yapmıştır. Hatta en önemli eserlerinin ortak özellikleri hadis-fıkıh merkezli olmalarıdır. Aynî'nin Mısır'a gitmeden önce ve Mısır'daki ilk yıllarında telif ettiği fıkıh eserleri, hadis konusunda zayıf olmasına mukabil sonraki dönemlerde yazdığı eserler hadis açısından son derece muteberdir. Aynî'nin yaptığı bu tür çalışmalar, onun Mısır'da hadisleri merkeze alan, hadis uzmanlığı gerektiren alanlarda çalışmalar yapan muhaddis Hanefi fakihler arasında gösterilmesine vesile olmuştur. Aynî'nin fıkıhçılığının temel göstergelerinden onun Hanefi fikhındaki konumudur. Onun Hanefi mezhebi tabakâtında hangi tabakada kabul edildiğine dair sarih bir ifade bulunmamaktadır. Ancak sonraki Hanefi fukahäsının ifadeleri göz önünde bulundurulduğun- da onun zimnen de olsa ashâb-ı tercihten kabul edildiğini söyleyebi liriz.
Sayfa 253Kitabı okudu
Ayni, doksan yıl gibi uzun bir hayat yaşamış ve ömrünün çoğunu ilim ile iç içe geçirmiş olup ilk fıkıh eserini yirmili yaşlarda son eserini ise doksan yaşına yaklaştığı bir dönemde yazmıştır. Daha da önemlisi Aynî'nin Mısır hayatı, onun ilmi hayatında önemli değişiklik meydana getirmiş ve adeta hayatında devrim niteliği taşıyan bir dönüm noktası olmuştur
Sayfa 237Kitabı okudu
Bir fakih olduğu kadar aynı zamanda iyi bir hadisçi olan Ayni'nin bir mesele hakkında görüş beyan ederken en önemli kriteri naslara uygunluktur. Burada Aynî'nin görüşlerini etkileyen nass kavramından hadisleri kastettiğimizi belirtmemiz gerekiyor. Buna göre Aynî'nin bir görüşü benimserken temel aldığı ilk ölçüt söz konusu görüşün hadislere uygun olmasıdır
Sayfa 216Kitabı okudu
Reklam
Sonuç olarak Aynî'nin Mısır'da yazdığı ilk eserlerinden olan Remzü'l-Hakaik'te bazı konularda Hanefi mezhebine muhalefette bulunması diğer mezheplerden etkilenmiş olma ihtimalini kuvvetlendirmektedir. Bu tür muhalefetin sebebinin toplumsal durumla da ilgili olduğu düşünülebilir. Buna karşın Aynı bazı konularda hadislerden dolayı da mezhebe muhalefet etmektedir.
Sayfa 214Kitabı okudu
Hanefi mezhebinde "meşayih" kavramı, genelde bir bölgede belirli bir fakihin etrafında toplanan veya benzer fıkhi tercihlere sahip olan fakihler grubunu ifade etmede kullanılmasıyla birlikte bir dönemi ifade etmek için de kullanılır. Buna göre "meşayih dōnemi", mütekaddimûn döneminin son halkasını teşkil eden üçüncü nesil fakihler ile III./IX. yüzyılın ikinci yarısından başlayan ve yaklaşık IV./X. yüzyılın sonlarına kadar devam eden bir zaman dilimi için de kullanılır
Sayfa 205Kitabı okudu
Aynî'nin Ebû Yûsuf un görüşlerine eğilim göstermesinin sebebi, bazı istisnalar dışında (tadil-i erkân) hadislerdir. Bu da aslında muhaddis olan Aynî'nin hadis merkezli usûlünün bir gereğidir. Zira Ebu Yûsuf'un ehl-i rey geleneği içerisinde hadisçi çizgiyi takip ettiği kabul edilmektedir
Sayfa 205Kitabı okudu
Hanefi mezhebindeki görüşlerden birini tercih ederken Ayni'nin tercih kaynaklarından en önemlisi mezhep imamlardır Bir konu hakkında İmam Ebû Hanîfe, İmam Ebû Yûsuf ve İmam Muhammed farklı görüş serdetmişlerse mezhepte tercih ehli olan Ayni, bu görüşler arasında birini tercih eder.
Sayfa 204Kitabı okudu
45 öğeden 1 ile 10 arasındakiler gösteriliyor.