Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

İmam Tirmizi

İmam TirmiziŞemail-i Şerif Şerhi - 1 yazarı
Yazar
9.7/10
143 Kişi
604
Okunma
135
Beğeni
8bin
Görüntülenme

Hakkında

Tirmizî (Arapça: الترمذي) (d. 824, Tirmiz - ö. 9 Ekim 892, a.y.)[2], 9. yüzyılda yaşamış Fars hadis bilgini. Kütüb-i Sitte denilen muteber altı hadis kitabından el-Câmiu's Sahîh'in yazarıdır. Hayatı Günümüzde Özbekistan'da bulunan Tirmiz şehrinin Buğ köyünde 824 yılında doğdu. Ailesi Merv'den gelerek Tirmiz'e yerleşmiştir. Kör olarak doğan ya da sonradan gözlerini kaybeden Tirmizî, ilk öğreniminden ardından 849 yılından sonra çalışmalarını hadis ilmi üzerinde yoğunlaştırdı. Hadis derlemek amacıyla Horasan, Irak ve Hicaz'da geziler yaptı. Başta Buhârî, Müslim ve Ebû Dâvud olmak üzere birçok bilginden hadis aldı. Kendisinden de Heysem bin Kulâb el-Sâsî, Mekhul bin el-Fald, Muhammed bin Mahbub el-Mahbubî el-Mervezi gibi bilginler hadis rivayet ettiler. Eserleri Tirmizî Kitâb-u'l-İlel, Kitabu's-Semâil, Kitabu Esmâi's-Sahâbe, Kitâbu'l-Esmâ ve'l-Künâ gibi eserler bırakmışsa da büyük ününü es-Sünen de denilen el-Cami'u'l-Kebîr adlı eseriyle kazandı. Tirmizî, câmi' türündeki bu eserde yalnız hadisleri derlemekle kalmamış, her hadisten sonra "Ebû İsâ der ki" diyerek hadise ilişkin düşüncelerini açıklamış, değerlendirmeler yapmıştır. Hadisleri İslâm hukukunun konularına uygun bir düzen içinde sınıflaması ve tekrarlardan sakınması, eserine yararlanma kolaylığı kazandırır. Hadis bilginlerine göre es-Sünen'in diğer hadis derlemelerine üstünlük sağlayan başlıca özellikleri şunlardır: Hadislerin güvenirlik derecelerini belirtmesi, taşıdığı zaaflara dikkat çekmesi, râvîlere iliskin bilgi vermesi, hukukçuların hadislerden çıkardığı sonuçlara değinmesi ve mezheplerin görüşlerine yer vermesi. Tirmizî, eseri hakkında söyle der: "Ben bu Câmi'u'l-Kebîr'i yazıp bitirince, onu ilkin Hicaz âlimlerine gösterdim. Hepsi de beğendiler. Daha sonra alıp Irak âlimlerine götürdüm. Onlar da ağız birliğiyle eseri övdüler. Nihâyet Horasan diyârı âlimlerine takdîm ettim. Onlar da memnun oldular, bilâhare eseri ilim âlemine sundum. Bu eser kimin evinde bulunursa orada konuşan bir Peygamber vardır." Endülüs bilginlerinden birisi, Tirmizî'nin eserinin özelliklerini ve değerini yazdığı bir şiirle söyle anlatır: "Tirmizî'nin kitabı bir ilim bahçesidir. Çiçekleri âdetâ gökteki yıldızların parlaklığını aksettiriyor. O eser sâyesinde hadisler vuzuha kavuşur. Güzel lafızlara meydana konulmuş, âdetâ resim gibi yerli yerince tanzim edilmiştir." "Hadislerin en yüksek nevi sahihlerdir. Onlar nurlu yıldızlar hâlinde, her yanı aydınlatırlar. Hadislerin sahihini hasenleri takip eder. Sonra garîbler gelir. Hadislerin sahihi sakiminden ayrılmıştır. Tirmizî onları tek, tek işâretleriyle ilim erbabına açıklamıştır. Bu hadisleri, sahih eserler hâlinde sıraya dizmis, onları ciddî akıl sahipleri de beğenip seçmislerdir. Onu beğenenler; fakihlerin ve bilginlerin en önde gelenleri fazilet erbabının, doğru yola gidenlerin en üstünleridir." "Tirmizî'nin kitabı böylece enfes bir eser; ilim erbabının takdir ettiği, okuyup konuştuğu bir çalışma olmuştur. Onlar, ruhlarına en yüksek faydayı bahşeden en kıymetli bilgileri, Tirmizî'nin kitabından iltibas etmişlerdir" "Ondan, biz de hadisler yazdık; eseri biz de rivayet ettik. Bu işi, Cennet ırmağının suyundan kana kana içmek niyetiyle gerçekleştirdik." "Düşünce, mânâ denizine daldı. Oradan en doğru mânâlara ulaştı. Rahman olan Allah, Ebû Isa et-Tirmizî'yi bu şerefli işinden dolayı hayır üstüne hayır vererek mükâfatlandırsın."
Unvan:
Yazar
Doğum:
Tirmiz, Özbekistan, 824
Ölüm:
Tirmiz, Özbekistan, 9 Ekim 892

Okurlar

135 okur beğendi.
604 okur okudu.
66 okur okuyor.
403 okur okuyacak.
21 okur yarım bıraktı.
Reklam

Sözler ve Alıntılar

Tümünü Gör
Sevgili Peygamberimiz yeni bir elbiseyi ilk defa Cuma günü giymeye özen gösterirdi.
Sayfa 246
"اَللَّهُمَّ بِكَ أَصْبَحْنَا، وَبِكَ أَمْسَيْنَا، وَبِكَ نَحْيَا، وَبِكَ نَمُوتُ وَ إِلَيْكَ النُّشُورُ.." "Allahumme, bike esbehnâ, ve bike emseynâ, ve bike nehyâ, ve bike nemûtu, ve ileyken-nuşûr" "Allah'ım, Senin yardımınla sabahlar ve yine senin yardımınla akşamlarız. Senin yardımınla yaşar ve yine Senin yardımınla ölürüz. Ve dönüş Sanadır."
Reklam
Hz. Enes (r.a)'den rivayet edildiğine göre Peygamber Efendimiz ﷺ şu duayı çok yapardı: ” يَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ ثَبِّتْ قَلْبِي عَلى دِينِكَ“ “ya mukallibel kulûb, sebbit kalbî alâ dînike.” "Ey kalpleri çeviren Allah'ım! Kalbimi dinin üzerine sabit kıl!" Ben (bir gün kendisine): "Ey Allah'ın Resulü! Biz sana ve senin getirdiklerine inandık. Sen bizim hakkımızda korkuyor musun?" dedim. Bana şöyle cevap verdi: "Evet! Kalpler, Rahman'ın iki parmağı arasındadır. Onları istediği gibi çevirir."
قال رسول الله ﷺ: "يا أَهلَ القُرآنِ ،أَوتِروا؛ فإنَّ اللهَ وِترٌ يُحِبُّ الوِترَ.." Peygamber efendimiz ﷺ şöyle buyurdu: “Ey Kuran ehli! Vitir namazını kılınız, Şüphesiz ki, Allah vitirdir (tekdir) ve vitri (teki) sever.”
“İnsanların üzerine öyle bir zaman gelecek ki, dininin gereklerini yerine getirme konusunda sabırlı/dirençli davranıp Müslümanca yaşayan kimse, avucunda ateş tutan kimse gibi olacaktır.”
İmam Tirmizi
İmam Tirmizi
"Mü'min; çok eleştiren, çok lanet eden, sövüp küfreden ve ağzı bozuk olan biri değildir."
İmam Tirmizi
İmam Tirmizi
Reklam
Allâh için duadan daha değerli bir şey yoktur.
İmam Tirmizi
İmam Tirmizi

Yorumlar ve İncelemeler

Tümünü Gör
1550 syf.
·
Puan vermedi
Kitap üzerine çok konuşmak istemiyorum. Alanında yazılmış en kapsamlı eser olması hasebiyle, bu konuda bir boşluk bırakmamış yazar. Okuduğum her sayfasında Resulullah’a biraz daha yakınlaştığımı hissediyorum. Rasulullah, gözümde canlanıyor ve bu muazzam bir his. İmkanım olsa herkesin bu eseri okuması için elimden geleni yapardım. Arapçası olan eseri kendi dilinden okumalı. Eseri Türkçeye çevirenlere ve hadisleri şerh edenlere de dua etmeyi unutmayalım. Lütfen okuyun bu eseri lütfen.
Şemail-i Şerif Şerhi
Şemail-i Şerif Şerhiİmam Tirmizi · Tahlil Yayınları · 201670 okunma
254 syf.
6/10 puan verdi
Kulluk Bilinci ve Namaz
Müellif Hâkim et-Tirmizi sufî kimliği ve ilmiyle H. 3. asırda yazdığı bu eserinde: namazın; amacını, Allah katındaki önemini, diğer ibadetler arasındaki konumunu ve kulluk bilincinin oluşumu ve gelişimi gibi konuları ele almış. Doç. Dr. Enver Arpa da sade bir tercüme ile kitabı okurlara sunmuş. Yunan felsefesinin etkisi kendisinde görülen Tirmizi, tasavvufi yanı ile birlikte akli metodu bir araya getirmiş. Eserinde namazın; rükunlarını anlamlandırmış, vakitlerini ise kulların hâllerini ortaya çıkarması açısından kendine göre değerlendirmelerde bulunmuş. Kitap okurken başta ilgimi çekmesine rağmen kitabın ortasında ve sonuna doğru aynı etkiyi yakalayamadım. İyi okumalar.
Kulluk Bilinci ve Namaz
Kulluk Bilinci ve Namazİmam Tirmizi · 042 okunma
124 syf.
10/10 puan verdi
·
Beğendi
·
36 günde okudu
Ben de sizin gibi bir beşerim ancak bana vahyolunur.” (Kehf, 18/110, Fussilet, 41/6) âyet-i kerîmesinin hükmünce husûle gelmiş olan “şemâil” türü, asırlar boyu Türk-İslam kültürü ve edebiyatı için en önemli kaynaklardan biri olagelmiştir. Peygamber Efendimizin (sav) daha ziyade beşerî özelliklerini, dünya hayatında vaz ve takip ettiği Sünnet-i
eş-Şemailü’n-Nebeviyye
eş-Şemailü’n-Nebeviyyeİmam Tirmizi · Ketebe Yayınları · 20217 okunma