Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Jamal J. Elias

Jamal J. EliasHz. Ayşe'nin Minderi yazarı
Yazar
0.0/10
0 Kişi
1
Okunma
1
Beğeni
245
Görüntülenme

Hakkında

Jamal J.Elias, şu anda Ağa Han Üniversitesi Rektörü Özel Danışmanı olarak görev yapan bir Din Bilimleri akademisyeni ve profesörüdür. Kuran, Tasavvuf, şiir ve modern toplum hakkında geniş yazılar yazmış ve ders vermiştir.
Unvan:
Akademisyen, Profesör
Doğum:
Lahor, Pakistan, 28 Temmuz 1962

Okurlar

1 okur beğendi.
1 okur okudu.
1 okur okuyor.
4 okur okuyacak.
Reklam

Sözler ve Alıntılar

Tümünü Gör
Renk de güzelliği üretir. Her parlak renk... izleyiciyi cezbeder ve göze hoş gelir. Benzer şekilde renkli kıyafetler, örtüler, aletler, çiçekler, bahçeler ve çimenlikler de güzel hissettirir. Dolayısıyla rengin kendisi güzellik üretir. Mesafe de arızi olarak güzellik üretebilir. Bazı açıkça güzel biçimlerin üzerinde güzelliklerini bozan ve zarar veren izler, kırışıklıklar, gözenekler olabilir. Fakat gözden uzak olduğunda bu ufak kusurlar kaybolur ve biçimin güzelliği öne çıkar. Benzer şekilde güzel görünümlü biçimlerde küçük tasarım veya dış çizgiler yahut (aksamın) tertibi gibi biçimin güzelliğini veren bazı rötuşlar vardır. Bu tip hususların çoğu belli mesafeden görünmeyebilir fakat yakına getirildiğinde görülür ve biçimin güzelliği kendini gösterir. Bu sebeple (göze nispetle) mesafenin artması ve azalması güzelliğin belirmesine neden olabilir. Dolayısıyla mesafenin kendisi güzellik üretir, Konum, güzellik üretir ve pek çok şey düzen ve konum sayesinde güzel görünür. Güzel yazı da yalnızca düzenden ötürü güzel görülür. Yazının güzelliği harflerin şekillerinin doğruluğu ve aralarındaki kompozisyona bağlıdır. Bu yüzden tek tek harflerin şekilleri doğru olsa bile kompozisyon ve harflerin düzeni muntazam ve münasip değilse yazı güzel olmayacaktır. Vakıa, harfler çok düzgün olmasa bile yazı düzenli bir kompozisyona sahipse güzel addedilir. Benzer biçimde, birçok görünür nesnelerin biçimleri yalnızca parçalarının aralarındaki düzen ve kompozisyondan dolayı güzel ve çekici hissettirir. İbnü'l Heysem
Sayfa 171Kitabı okudu
Gazzâli tasvirin (suret) düşüncesinde taşıdığı önemi açık bir şekilde anlatır: Suret (tasvir veya biçim) müşterek bir kelimedir. Bazı şeyler metafor veya alegoriyle ifade edilir, böylece dinleyicinin kalbindeki etkisi derin olur. Bunun kıymeti kalp üzerinde daha büyük bir etki bırakmasıdır. Bu tür bir metafor belirli manayı, aynı anlamı veya benzer bir anlamı taşıyan bir resim aracılığıyla ifade etme usulüne âittir. Bu durumda dışsal anlamlardan ayrılan içsel anlamların olduğu bilgisi ancak akli veya hükmi kanıtlarla belirlenebilir. Zayıf akıllı kimseler dışsal anlamı harfiyen kabul edip onun ötesine geçmeyecektir, ancak hakikatlerin ferasetine sahip kişi içerdiği sırrı kavrayacaktır. Bu geleneğin buyruğuna göre dışta görünenden başka bir mana kastedilmiştir. Suret veya imge burada fiziksel tasvirden çok zihinsel bir imaj anlamı taşır. Onun içinde de Allah'ın zatı, sıfatları ve fiillerinden sadır olan insan ruhunun zikredilen niteliklerinden bahsedilir.32
Sayfa 248Kitabı okudu
Reklam
Gazzâli aynı zamanda güzel insanlarla nesnelerin estetik olarak temaşa edilmesinde gerçek bir değer olduğunu savunur. Güzelliği temaşayla alınan zevkin raddesi izleyicide uyanan sevginin miktarıyla orantılıdır. Başka bir deyişle birinin baktığı yüz ne kadar güzelse aldığı zevk ve sevgi o kadar fazladır.
Sayfa 179Kitabı okudu
Bir nesneyi temaşa etmek o nesnenin güzelliği nispetinde bir sevgi uyandırır. Dolayısıyla bir yüz ne kadar güzelse ona bakmaktan alınan haz da o kadar artar. Gazzâli için hazzın (lezzet) kendisi de bir idrak biçimidir. Bu yüzden bir şeyden zevk almak onu bilmektir. Buna göre fiziksel güzellik ve onun temaşasından türeyen zevk kendinde amaç değildir. Bunun yerine insanlara ahiretteki zevklerin bir hissini sunar, onları daha düşünceli, erdemli bir yaşama çekmeye hizmet eder. 65
Sayfa 177Kitabı okudu
Ahlaki güzellik her şeyden önce ahengi vurgulayan insan erdemine dayanır. Buradaki ahenk kişinin karakterinde aşırılığın olmamasıdır. Ahenk hakkındaki benzer fikirler belirli estetik güzellik anlayışlarını da karakterize eder. Mesela fiziksel güzellik içsel erdemin dışa yansımasıdır. İç ve dış güzellik arasındaki bağ Allah'ın en sevdiğinin güzel mümin, en nefret ettiğinin ise çirkin inançsız olduğunu söyleyen hadiste dile getirilir. Peygamberlerle evliyanın fiziksel güzelliğine duyulan yaygın inanç bu fikridestekler.*
Henüz kayıt yok

Yorumlar ve İncelemeler

Tümünü Gör
Reklam
Henüz kayıt yok