M. Bilgin Saydam sözleri ve alıntılarını, M. Bilgin Saydam kitap alıntılarını, M. Bilgin Saydam en etkileyici cümleleri ve paragragları 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
Unutmamak gerekir ki, bir mit yaşayan bir nesnedir ve her bireyin içinde yer alır. Eğer onun, içinizde örülüpöbiçimlendiğini fark edebilirseniz, mitin katkısız ve gerçek özünü elde edebilirsiniz... Herhangi bir mitten alabileceğiniz en değerli ürün, onun kendi psikolojik yapınız çerçevesindene denli canlı olduğunu görme olanağıdır.
"İnsan özgür olmaktan başka /özgürmüş gibi davranmaktan başka çıkış yolu yoktur."
Amerikalı filozof ve psikolog William James, özgür iradeye inanıp inanmadığı sorusunu, bir karşı soruyla yanıtlar: "Elbette, - başka- seçeneğim mi var?"
-Bilgin Saydam, Arafdalıklar, İstanbul Bilgi üniversitesi yayınları, syf: 23
Sayfa 23 - İstanbul Bilgi üniversitesi yayınlarıKitabı okuyor
Şamanlar bir öğretiyi yayan kişiler değildir; tapınılacak yüce varlıklar hiç değildir. Onları bir inanç sisteminin merkezi yapmak, işlevlerini kavramadaki temel bir yanlıştan ileri gelmektedir. Şamanların peşlerine düşülecek şekilde bir önderlikleri söz konusu değildir. Bir özdeşim figürü ya da amaç da değildirler; kendilerine öykünülmez. Şamanlar, omuzlarına ağır bir yük bindirilmiş arap'lar ve aracı'lardır. Ait oldukları topluluklar tarafından kullanılırlar; kendileri kullanıcı ya da yönlendirici değildirler; kuramcı olmaktan çok teknisyendirler. Amaç doğaüstü güçlerle, yani ruhlarla, cinlerle ilişkiye geçmek, onlarla savaşmak ya da uzlaşmaktır.
Nietzsche, S. Freud, C. G. Jung vb. ile iyice açığa çıkartılmıştır ki, mitler esasında iç gerçeklik hakkındadır; dış dünyaya yansitilmis bireysel ya da ortak psikolojik içeriklerdir. Psikodinamik çözümleme yaklaşımı ile mit artik bilime aykırı ya da bilim dışı degildir, zira artık mit, dış gerçekliğin bilgisini taşıma iddiasında degildir.
İnsan, kendi varlığı kendisi için bir problem olan, bu problemi çözmek zorunda bulunan ve bu problemden kaçıp kurtulması mümkün olmayan tek hayvandır./Erich Fromm
Bir şeyi yıkıyorsanız, yenisine sorumlusunuzdur. Tarihsellik, yaşamının sorumluluğunu taşımaktır; kim ve ne olduğun, nasıl ve niçin yaşadığının referansını bizzat yüklenmektir : yaratıcı insan,kahraman.
İki çift sayı olarak ‘dişil’e atıfta bulunurken üç, ‘bir’ gibi tekildir ve eril nitelik taşır. Dolayısıyla iki, doğanın ve annenin; bir ve üç ise bilincin, tinin ve baba ile oğulun sembolüdür.
Vicdan, insanın hakikatten mahrum olmasını telafi etmeye çalıştığı yerdir. Hakikati bilseydik, hakikatin bilgisiyle sınırlanmış olsaydık vicdanımıza gerek kalmazdı.
Mitler, "eski/köhne", henüz "aydınlanma çağı"nı yaşamamış, "rasyonelleş-e-memiş" insanoğlunun, naif-çocuksu tarzda dünyayı anlama ve kavrama biçimi değildir. "Bilimselliğin, akılcılığın güneşi üzerlerine vurunca kaybolacak" yanılsamalar ve saçmalıklardan öte gerçeklikleri ve geçerlilikleri vardır.