Pierre Ancet

Pierre AncetUcube Bedenlerin Fenomenolojisi yazarı
Yazar
9.0/10
4 Kişi
10
Okunma
1
Beğeni
376
Görüntülenme

Hakkında

Pierre Ancet 1971 yılında doğdu. Bourgogne Üniversitesi’nde felsefe doçenti olarak görev yapıyor. "l’Université pour Tous de Bourgogne"u (UTB) yönetmektedir. Biyoetik, engel ve yaşlılık, ucube olarak değerlendirilen bedenlerin temsili ve teratoloji üzerinde çalışmaktadır.
Unvan:
Yazar
Doğum:
1971

Okurlar

1 okur beğendi.
10 okur okudu.
10 okur okuyacak.
1 okur yarım bıraktı.
Reklam

Sözler ve Alıntılar

Tümünü Gör
On sekizinci yüzyılda, insanın evrenselliği sorunuyla entelektüel olarak ilgilenen kişilerde de görü­len, artık çağdaş kültürümüzde muadili olmayan mesafe koy­ma şekilleri vardı. Aydınlanma düşüncesinin savunucularından bir markiz, diye anlatıyor Gladys Swain, uşağının önünde çıplak banyo yapabiliyordu, "çünkü uşak insan değil"di.
Ölümden söz etmek, gerçek ama kişi kendi adına deneyimlemediği için bir o kadar da paradoksal olan bir deneyime yönelmektir. Ölümün gerçek bir tanımı yoktur, sadece yaşamın olmayışı gibi nominal tanımları vardır, çünkü hiçbir mümkün deneyime tekabül etmez. "O öldü" demek, kendi içinde çelişen bir sözcedir, zira ölü olmak bağlı olduğu özneyi yok sayan bir niteliktir.
Reklam
Gözlere kadar uzanan bitimsiz tebessüm, derin bir yarıktan daha fazlasıdır. Bir maskedir. İster soytarı maskesi ister zalim maskesi olsun, önemli değil: Bu maske insan ile nesnenin birbirine karışmasına yol açacak kadar görüneni engeller. Maske, yüzü şeyleştirir.
Başkasının bedenini kavradığım yer, kendi bedenimin uzamıdır. Bu özgün uzam, nesnel uzamdan bağımsız olarak, eylemde kendini gösterir. Böylece, kendi bedenimde yönümü bulabilir, kollarımı, bacaklarımı, ellerimi, başımı, gövdemi, onları kendi aralarında konumlandırmadan, onları nesnel uzamda arayıp bulmaya çalışmadan, "mutlak bilgi" niteliğinde, bölümler arasındaki ilişkilerin gerçekliği niteliğinde hissedebilirim. Aynı şekilde, benim bedenimle olan benzerliğini ya da benzemezliğini tespit etmeye gerek kalmadan başkasının bedeninde yönümü bulabilirim. Bu yakınlığı, bedensel uzamımı ve hareket kabiliyetlerimi bozmadan, kendimi orada bulma ihtimali sayesinde hissedebilirim. Ne var ki başkasının bedeninde kendini bulma ihtimali, orada olup bitenlerin hissedilebileceği, intropati'nin*gerçekten mümkün olduğu anlamına gelmez. Bu ihtimal, onun, sadece bedenin fenomenal uzamına katılımı anlamına gelir
Gözlerimizle görmemize rağmen dile getiremediğimiz için ancak göstererek, parmağımızla işaret ettiğimiz şeydir ucube. İnsan olarak kabul edilmesi olanaksız bir şey, bebek bedeninin yerini almıştır. Gözlemcinin bütün dikkatini zapturapt altına alan uyumsuzluk öylesine derindir ki, kişinin kendisi ve başkası arasındaki ilişki imkânlarını bir anda yeniden tanımlayan kökensel bir deneyim olarak ortaya çıkar.
Henüz kayıt yok

Yorumlar ve İncelemeler

Tümünü Gör
Reklam
180 syf.
8/10 puan verdi
Ucubenin algınışına dair alternatif bir yaklaşım yaratıyor. Bedensel zayıflıklarla engellenmiş insan olma potansiyeli yerine kendi içinde başka bir form halinde statik bir varlık olarak ele alıyor ve insanın ucubeyi kavrayışını bunun üzerinden kuramını oluşturuyor. Spesifik bir konu olması sebebiyle herkese önerilmeyecek olsada bizatihi bedensel uzamlarımızın anlaşılması açısından ezber bozan bir kitap
Ucube Bedenlerin Fenomenolojisi
Ucube Bedenlerin FenomenolojisiPierre Ancet · Yapı Kredi Yayınları · 201010 okunma