Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol
Gemile’nin “siyasal din” kavramı “siyasetin kutsallaş(tırıl)masrndan öte bir duruma işaret eder. Buna göre siyasi dîn kolektif bir öze adanmıştır. Mensuplarına mesihçi bir rol biçer ve onları toplumun seçilmişleri olarak addeder. Kutsal bir tarihe işaret eden kutsal bir siyasi kitabı vardır (Payne, 124). Yüce Türk milletine adanan Nutuk da Kemalizm için benzer bir anlam taşımaktadır. Bu durum Cumhuriyet tarihinin en uzun süreli Milli Eğitim Bakanı Hasan Ali Yücel’in “her içtimai inanma sisteminin bir kitabı vardır. Bu kitap ona inananlarca kutsal tanınır. Kemalizm'in kitabı Nutuktur; Onu biz Türkler mukaddes tanırız... Yeni Türk cemiyetinin her türlü hayat safhası ondaki prensiplere da­yanır; Bu prensiplerin nasıl var olduğunu bize Nutuk öğretmektedir... Nutuk bizim kitabimizdir, onun büyük sahibine inananların kitabıdır (Yücel, 1-4) ifadesinde berraklaşır. "Siyasi din siyasetin kutsallaştırılmasının formlarından biridir, seçkinci ve toptancı bir karakteri vardır, Kolektifliğe "saygısından ötürü” bireyin özerkliğini reddeder, farklı siyasal ideolojilerle ve hare­ketlerle bir arada var olmayı kabul etmez, buyruğunun bağlayıcı kanunlarını tayin eder, siyasal kültü aracılığıyla şiddeti kutsal, meşru bir güç olarak düşmanlara karşı savaşmanın ve yeniden oluşmanın bir enstrümanı olarak görür." (Gentile, 208). Öte­den beri devletin “iç ve dış mihrak”lar karşısında toplumu koruyacak yegâne anlatı olarak Kemalizme ve Atatürk kültü­ne sıkça başvurması da bu yüzdendir. Atatürk kültü devletin otoriter/totaliter her türlü eğiliminin meşrulaştığı yüz(ey)dir.
Sayfa 179Kitabı okudu
Yeniden Oluşmanın Kitabı
Sabahın beşinde bir genelevi görmeyen, gezegenimizin hangi bıkkınlıklara doğru yol aldığını tahayyül edemez. Cioran Hüzün Kıyasları
Sayfa 118Kitabı okudu