Ahirzamanda Müzik

Yalçın Çetinkaya
0/10
0 Kişi
2
Okunma
Beğeni
198
Görüntülenme
Doğunun merkezi haline gelen “medeniyetler beşiği” Anadolu ve batıya açılan Trakya ile, üzerinde bulunduğumuz coğrafî konum, bize hem doğunun hem de batının seslerini işittiriyor. Bu da bize, doğunun ve batının bütün kültürlerini tanımak gibi dünyanın hiçbir yerinde rastlanamayacak bir avantaj sağlıyor. Bu avantajın üzerine bir de bin yıldır inandığımız İslâmiyetin armağanı “hikmet”i de ilave edersek, kendimizi muazzam bir zenginliğin içinde buluruz. O halde müziği düşünme biçimimizin de bu zenginlik, genişlik ve çeşitliliğe uygun olması gerekir. “Âhirzamanda Müzik” adlı bu iddiasız çalışma, bu bilinçle âhirzamanda kaleme alınan müzik yazılarını ihtivâ ediyor. Müzik, insanın, Allah’ın yarattığı ses cevherini, yine O’nun yarattığı muhteşem âhenge bakarak işlemesiyle meydana getirdiği yüksek bir sanat. İnsan titizlikle işlediği bu yüksek sanata “müzik” adını vermiş. Müzik seslerin, matematik sayıların, geometri şekillerin, astronomi de kozmik varlığın âhengi demek. Bu dört yüksek ilmin (Quadrivium) ortak noktası “âhenk”… ve bu dört ilim, bir bütün olarak varlığı ifade ediyor. Trivium (mantık, belâgat ve gramer) ise insanı. Böyle bir başlangıç ve giriş, bizi varlığı ve insanı daha iyi anlamaya götürebilir. Varlığı ve insanı iyi anlamak ve bilmek demek, onları yaratan Allah’ı (celle celâluhu) iyi anlamak ve bilmek demektir, diye düşünüyorum. Dolayısıyla müzik, İslâm filozofu İbn Sînâ’nın geniş ilim şehrini dolaştıktan sonra karar kıldığı şu sözünde anlam kazanıyor: “İlim burada… fakat insan nerede ?” Sovyet şâir Vladimir Mayakovski; “Ne yaparsan yap, ama mutlaka yüreği olan bir iş yap” diyor. Müzik her şeye rağmen “yüreği olan bir iş”. Hatta sadece yüreği olan değil, aynı zamanda aklı olan da bir iş. Birbirini tamamlayan, birbirlerinin mütemmim cüzü olan akıl ve yüreğin işidir müzik. İslâm medeniyeti müziğe bu nazarla bakmakta ve izah etmektedir.
Yazar:
Yalçın Çetinkaya
Yalçın Çetinkaya
Tahmini Okuma Süresi: 5 sa. 54 dk.Sayfa Sayısı: 208Basım Tarihi: Haziran 2022Yayınevi: Büyüyenay
ISBN: 9786257608664Ülke: TürkiyeDil: Türkçe

Yorumlar ve İncelemeler

Tümünü Gör
208 syf.
·
Puan vermedi
Çağrı filminin müziğini etkileyici bulmayan var mı? Çocukluğumuzun Ramazanlarına ruh kazandıran bir müzikti Çağrı... Maurice Jarre isimli müzisyen Akkad kendisine filmin müziğini yapma işini teklif edince çölde iki ay bir çadır kurup inzivaya çekilir. Çölün nağmelerini işitmek için çıplak bir çadır ve çıplak bir kulak... Ruhun çıplaklığını, çıplaklığın ruhunu anlatan bir hissediş. Hicaz makamında bir inlemeymiş bu. Bugüne değin fark etmediğim bir şeyi kitabın satırlarında buldum. Filmde Hz. Peygamber hiç gösterilmedi ama biz onun varlığını nasıl bu kadar kuvvetli hissedebildik? Çağrı'nın müziği desem? Evet fark etmedik belki ama O'nun varlığını Çağrı'nın müziği o kadar güzel anlatıyordu ki. Ne kadar güçlü bir anlatım biçimi olabiliyormuş müzik meğer!! Kitabın özellikle bu kısmına vurgu yapmak istedim. Diğer kısımları yazarın diğer kitaplarında yer verdiklerine göre daha az etkiledi beni. Belki günlük bir gazetede yayınlanmış ve genele hitap ediyor oluşundandı. Müzik alanında ilk kez okuma yapacaklara önerebilirim kitabı belki ama beklentiniz yüksek ise çok tavsiye etmeyeceğim.
Ahirzamanda Müzik
Ahirzamanda MüzikYalçın Çetinkaya · Büyüyenay · 20222 okunma
Reklam
100 öğeden 1 ile 10 arasındakiler gösteriliyor.