Îsâgûcî Mantığa Giriş

Esiruddin el-Ebherî

Îsâgûcî Mantığa Giriş Gönderileri

Îsâgûcî Mantığa Giriş kitaplarını, Îsâgûcî Mantığa Giriş sözleri ve alıntılarını, Îsâgûcî Mantığa Giriş yazarlarını, Îsâgûcî Mantığa Giriş yorumları ve incelemelerini 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
Platon ve Aristoteles
1.
Devlet
Devlet
2.
Sokrates'in Savunması
Sokrates'in Savunması
3.
Kriton
Kriton
4.
Menon
Menon
5.
Euthyphron
Euthyphron
Aristoteles okumadan önce asgari düzeyde klasik mantık öğrenmek gerekiyor. Ardından Aristoteles'in Organon külliyatı okunmalı ki diğer eserlerinde takip ettiği yöntem anlaşılabilsin. 6.
Mantık
Mantık
7.
Düşünmenin Alfabesi
Düşünmenin Alfabesi
8.
Îsâgûcî Mantığa Giriş
Îsâgûcî Mantığa Giriş
9.
Kategoriler
Kategoriler
10.
Kategoriler - Önermeler
Kategoriler - Önermeler
11.
Organon 3 - Birinci Analitikler
Organon 3 - Birinci Analitikler
12.
Organon 4 - İkinci Analitikler
Organon 4 - İkinci Analitikler
13.
Organon 5 - Topikler
Organon 5 - Topikler
14.
Organon 6 - Sofistçe Çürütmeler
Organon 6 - Sofistçe Çürütmeler
15.
Poetika
Poetika
16.
Retorik
Retorik
17.
Politika
Politika
18.
Nikomakhos'a Etik
Nikomakhos'a Etik
19.
Ruh Üzerine
Ruh Üzerine
20.
Metafizik
Metafizik
Aristoteles'in bu eserlerini özellikle bu şekilde sıraladım. Eğer yetersiz gelirse önceki paylaşımımdaki felsefe tarihlerinden, David Ross'un
Aristoteles
Aristoteles
isimli eserinden, Alfred Edward Taylor'un
Aristoteles - Varlık Erdem ve Yöntem
Aristoteles - Varlık Erdem ve Yöntem
kitabından, politika için çeşitli siyaset felsefesi tarihlerinden, poetika ve poetikadaki mimesis kavramı için edebiyat teorisi kitaplarından, Organon külliyatındaki mantık kitapları için bu paylaşım içerisindeki mantık kitaplarından faydalanabilirsiniz. Bunlara ek olarak: 21.
İfadelerin Gramatik Ayırımı
İfadelerin Gramatik Ayırımı
okunduğunda ufuk açıcı bir mantık kitabı olacaktır. Aristoteles kozmolojisi ve biyolojisi için herhangi bir eser koymuyorum çünkü bunlar hem benim ilgi alanım dışında kalıyor hem de aşılmış görüşleri ihtiva ediyor. Yine de Aristoteles'in biyoloji felsefesi için
Ş. Teoman Duralı
Ş. Teoman Duralı
hoca ufuk açıcıdır, ayrıca kozmolojisi için de uzay-zamanın yahut fiziğin tarihini ele alan kitaplar faydalı olacaktır. Buraya filozofların kendinden önceki filozofları ele aldığı kitapları koymuyorum, onlar kendi dönemleri geldiğinde eklenecek fakat
Platon'un Devleti
Platon'un Devleti
gibi kitaplar felsefe bilginiz yüksekse pekâlâ okunabilir. Listenin devamı gelecek, takip edebilirsiniz.
nurullah z.

nurullah z.

@nurullahz
·
2yıl
"Felsefeye Giriş" Mahiyetinde Olabilecek Bazı Değerli Kitaplar I
1.
Felsefeye Giriş
Felsefeye Giriş
2.
Felsefeye Giriş
Felsefeye Giriş
3.
Felsefe Tarihi
Felsefe Tarihi
4.
Antikçağ Felsefesi
Antikçağ Felsefesi
5.
Felsefe Tarihi 1
Felsefe Tarihi 1
Bu eserler size felsefenin temel disiplinleri, felsefe tarihinin genel perspektifi hakkında basit bir fikir sunar ve Yunan felsefesine giriş yapmanızı sağlar. Daha detaylı okumalar için aşağıdaki eserlere yönelebilirsiniz. 6.
İlkçağ Felsefe Tarihi 1
İlkçağ Felsefe Tarihi 1
-
İlkçağ Felsefe Tarihi 2
İlkçağ Felsefe Tarihi 2
-
İlkçağ Felsefe Tarihi 3
İlkçağ Felsefe Tarihi 3
-
İlkçağ Felsefe Tarihi 4
İlkçağ Felsefe Tarihi 4
-
İlkçağ Felsefe Tarihi 5
İlkçağ Felsefe Tarihi 5
7.
Yunan Felsefe Tarihi 1
Yunan Felsefe Tarihi 1
-
Yunan Felsefe Tarihi 2
Yunan Felsefe Tarihi 2
-
Yunan Felsefe Tarihi - 3
Yunan Felsefe Tarihi - 3
-
Yunan Felsefe Tarihi 4
Yunan Felsefe Tarihi 4
-
Yunan Felsefe Tarihi 5.Cilt
Yunan Felsefe Tarihi 5.Cilt
-
Yunan Felsefe Tarihi (6. Cilt)
Yunan Felsefe Tarihi (6. Cilt)
8.
Sokrates Öncesi ve Sonrası
Sokrates Öncesi ve Sonrası
9.
Aristoteles
Aristoteles
10.
Batı Felsefesi Tarihi Cilt 1
Batı Felsefesi Tarihi Cilt 1
Bu gönderilerin devamı olacak. Takip edebilirsiniz...
Çelişki, "Zeyd yazıcıdır" ve "Zeyd yazıcı değildir" ifademizdeki gibi, özünde biri doğru diğeri yanlış olan iki önermenin olumluluk ve olumsuzluk açısından farklı oluşudur. Ne var ki çelişki ancak bunların aynı konu, yüklem, zaman, mekân, izâfet, güç, fiil, parça, bütün ve şart bakımından birbiriyle uyuşmaları durumunda gerçekleşir.
Reklam
Oysa (mantıkta) güvenilir olan sadece burhandır.
Porphyrios'un Eisagoge'sinin kendisinin de belirttiği gibi- Aristo'nun Kategoriler'ine bir giriş olmasına karşılık, Fârâbi'ninki mantığın önermeler bölümüne giriş mahiyetindedir. İhvân-ı Sâfâ'nın Îsâgûcisi ise daha çok düşünce-dil-mantık ilişkileri konusuna ağırlık vermek le birlikte genel anlamda mantığa giriş olarak değerlendirilebilir. İbn Sină, İsaguci'sini el-Medhal başlığı altında kaleme alırken onu, ilimler ansiklopedisi mahiyetindeki eş-Şifa'ya giriş olarak tasarladığı izlemini uyandıran konulara değinmiştir. Ebheri'nin İsâgûci'si ise amaç ve içerik itibariyle diğerlerinden oldukça farklıdır. Nitekim filozof bu küçük risaleyi yazmaktaki amacını "herhangi bir ilme yeni başlayanların bilmesi gereken hususlan ortaya koymak" şeklinde belirlemiştir ki bu durumda onu "ilimlere giriş" olarak değerlendirmek mümkündür. Ebheri'nin, birer cümle halinde bile olsa mantığın temel konularının hemen hepsini içeren bu risalesine "mantık terimleri sözlüğü" dense yeridir.
İhvân'ın İsûgûci'de ele aldığı konulardan biri de bilgi, öğrenim ve öğretimdir (el-ilm ve't-te'allum ve'tta'lim). Onlara göre "Bilgi, bilinenin (nesne) bilenin (özne) zihnindeki suretinden; sanat ise bilen sanatkârın zihnindeki bu suretleri dışa vurup maddeye uygulamasından başka bir şey değildir." Diğer taraftan öğreticinin nefsi (zihin) fiil halinde, öğrenci ninki ise güç halinde "bilen" (allâme)dir. Bu durumda öğretim, güç ha lindeki bilgiyi fiil haline çıkarma, öğrenim ise güç halindeki bilginin fiil haline çıkmasından öte bir şey değildir.
Mantığın düşünce ve dil ile olan ilişkisi meselesi çok daha gerilere götürülebilirse de onun bir "disiplin" veya "ilim" olarak kurucusunun Aristo olduğu konusunda mantıkçılar arasında görüş birliği vardır. Aristo'nun bu alanda, daha sonra Organon adı altında toplanan beş kitabı bulunmaktadır. Bunlar Kategoriler (Categorias), Önermeler (Peri Hermeneias), Analitikler (Analitica), Topikler (Topica) ve Sofistik Delillerin Çürütülmesi (De Sofisticis Elenchis)'dir. Ondan sonra gelen mantıkçılar Analitikler'in bölümleri arasında gördükleri mahiyet farkını dikkate alarak bu eseri Birinci Analitikler (Analitica Priora) ve İkinci Analitikler (Analitica Posteriora) diye iki kitap halinde değerlendirmişlerdir.¹ Aristo'nun Yeni-Eflatuncu yorumcuları ve özellikle Süryani mantıkçılar tarafından yine Aristo'ya ait olan Retorika (Rhetorica) ile Poetika (De Poetica)'nin eklenmesiyle Organon kadrosunda yeralan kitapların sayısı önce sekize, daha sonra Kategoriler'e bir giriş olmak ve onları açıklamak amacıyla Porphyrios (ö. 301) tarafından kaleme alınan İságúci (Eisagoge)'nin dahil edilmesiyle de bu sayı dokuza çıkmıştır.2
21 öğeden 1 ile 10 arasındakiler gösteriliyor.