Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol
Gönderi Oluştur

Kıssaların Dili

Mustafa Öztürk

Kıssaların Dili Sözleri ve Alıntıları

Kıssaların Dili sözleri ve alıntılarını, Kıssaların Dili kitap alıntılarını, Kıssaların Dili en etkileyici cümleleri ve paragragları 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
..kıssalar iman ve güzel ahlakla donanmış insanların teşekkülüne katkı sağlayan bir araç mesabesinde olup çok büyük bir kısmı ilahi hitaba bizzat muhatap olan toplumun kültür dünyasına aitti.
Sayfa 8 - Ankara Okulu
Kâinattaki her şey Allah tarafından yaratıldığına göre kötülük de onun mahlukudur. Daha açıkçası, kötülük Allah'ın kosmos planının zorunlu bir parçası olarak yaratılmış ve Kur'an'da da İblis ve Şeytan diye adlandırılmıştır. Iblisin cinlerden olduğunu ve cinlerin de ateşten yaratıldığını bildiren ayetler dikkate alındığında bu ismin soyut ama nesnel gerçekliği bulunan bir varlığa delalet ettiği söylenebilir. Bununla birlikte, kimi zaman iblisin diğer ismi veya sıfatı olarak kullanılan Şeytana ait özellikler hesaba katıldığında bunun Kötülüğe ilişkin bir kişiselleştirme olduğunu, dolayısıyla Kur'an'daki kıssanın âfak ve enfüsteki iyilik-kötülük çatışmasına dikkat çeken bir temsil olduğunu söylemek gerekir.
Sayfa 127Kitabı okudu
Reklam
Kur'an'a göre dünya imtihan dünyasıdır. Imtihandaki temel espri ise dünyada iyiliğin yanında kötülüğün de mevcut olmasıdır. Diğer bir deyişle, Herşey zıttıyla kaim olsun ki imtihan anlam kazansın. Allah'ın niçin İnsan denen ve fıtratında zıtların çatışkısını barındıran bir imtihan varlığı yaratma ihtiyacı duyduğunu bilmiyoruz ve bunu bilme imkanına da maalesef sahip değiliz.
Sayfa 127Kitabı okudu
Hissi mucizelerle ilgili rivayetlerin haberi vahid türünden olması ve kesin bilgi değeri taşımaması gibi teknik konular bir tarafa ve bu tür rivayetler bize öyle geliyor ki Müslümanların bilhassa Hıristiyanlar ile polemiklerinde Hz Muhammed'in en azından mucize konusunda Hz İsa'dan aşağı kalır bir yanı olmadığı fikrine mesnet kılmak için uydurulmuştur.
Kur'an'ın teosentrik(Allah Merkezli) dil dizgesi içinde nesneler dünyasındaki doğal olaylara ait sebeplerin hazfedilip sırf sonuçların zikredilmesi Biz müslümanlar tarafından genellikle mucize diye kavramlaştırılmıştır.
Doğada olup biten bir şeyi anlayıp kavrayamayınca doğrudan doğruya Tanrı'nın iradesine bağlamak suretiyle bildik anlamda "mucize" diye kavramlaştırmak, Spinoza'nın ifadesiyle, hem budalalıktan başka bir şey değildir, hem de cehaleti kabullenmenin gülünç bir biçimidir.
Reklam
Adem kıssası gerçekten yaşanmış bir hadisenin yalın aktarımından ziyade sanki insanın kozmik kaderine ilişkin bir drama niteliğindedir. Ancak bu nitelik kıssanın büsbütün bir efsane ya da masal olduğunu imlemekten ziyade insanoğlunun yeryüzünde yaşam serüvenine ilişkin çok temel bir hakikatin dramatize edilmiş anlatımı olduğunu gösterir.
Sayfa 152Kitabı okudu
Bazı kıssalar ilk müslümanlar ile diğer bütün inananlara mesaj verme amacından öte Hz. Peygamberin risalet iddiasını test etmek isteyen inkarcıların sorularına cevap sadedinde nakledilmiştir.
Beyzâvî
İnsan, sahip olduğu ilimle övünmemeli; kendince hoş olmayan şeyi hemen yadsımamalı ve zahiren kötü gibi gözüken bir olayda/olguda kendisinin bilmediği gizli/derin bir boyut olabileceğini düşünmeli; sürekli olarak bilgi öğrenmeli; hocasına/üstadına karşı alçakgönüllü ve hürmetkâr olmalı; söylediği sözlerde edebe riayet etmeli; hata yapan kişinin hatasına dikkat çekmeli; hatada israr edinceye değin onu affetmeli ve ancak isrardan sonra onunla ilişkisini kesmelidir.
Sayfa 184Kitabı okudu
Musa kıssasında yer alan terkedilmiş bebek motifi birçok Kadim kültürde de mevcut olan edebi bir motiftir. Nitekim D. Redford bu konu ile ilgili bir çalışmasında, çocukluk çağında terk edilen bebek Kahraman motifi ile ilgili tam 32 Öykü derlemiş ve bu öykülerde çocuğun terkediliş sebeplerini; 1 doğumuna ilişkin olaylardan duyulan utanç; 2 çocuğun gelecekte kendisini tahtından indireceğin den korkan bir kraldan gelen ölüm tehdidi; 3 çocuğu genel bir katliamdan kurtarma girişimi olarak tespit etmiştir.
Reklam
"Şu halde, doğada olup biten bir şeyi anlayıp kavrayamayınca doğrudan doğruya Tanrı' nın iradesine bağlamak suretiyle bildik anlamda 'mucize' diye kavramsallaştırmak, Spinoza' nın ifadesiyle hem budalalıktan başka bir şey değildir hem de cehaleti kabullenmenin gülünç bir biçimidir."
Sayfa 21
"... imanı gerekçelendiren şey de Tanrı'yı bilmek ve eylemlerini anlamak değildir. Aksine Tanrı'nın bilinmezliğini, kavranamazlığını onamaktır. Çünkü Merhum Ziya Paşa' nın o muhteşem dizesinde ifade edildiği gibi, idrâk-i meâlî bu küçük akla gerekmez; zira bu terazi o kadar sikleti çekmez."
Sayfa 77
Adem kıssası Kurandaki şekliyle insanoğlunun kozmik kaderine ilişkin dramatik bir anlatı olup herhangi bir zamansal ve mekansal duruma tetabuk etmemektedir. Bu yüzden kıssada geçen "cennet" sözcüğü gerçek bir mekan olarak anlaşılmamalı ve bilhassa terimle çerçevede metafizik alanla irtibatlandırılmamalıdır.
Sayfa 160Kitabı okudu
Kıssalardaki en temel amaç Hidayet olduğu için, geçmişe ait olaylar hep dinî ahlâkî bir çerçeve içinde sunulmuş ve bu sunumda bazı olaylarda dramatize edilmiştir.
Kur'an-ı Kerim bir tarih kitabı da değildir. Dolayısıyla tarihi tarih için anlatmamıştır.
Sayfa 23 - Ankara Okulu Yayınları
104 öğeden 1 ile 15 arasındakiler gösteriliyor.