Kafası Karışmış Okur ve Modern Roman

Orhan Pamuk'u Okumak

Yıldız Ecevit

Orhan Pamuk'u Okumak Sözleri ve Alıntıları

Orhan Pamuk'u Okumak sözleri ve alıntılarını, Orhan Pamuk'u Okumak kitap alıntılarını, Orhan Pamuk'u Okumak en etkileyici cümleleri ve paragragları 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
Söylenecek yeni bir şeyin olup olmaması önemli değildir çağın romancısı için; önemli olan, bu eski malzemeden yola çıkarak yeni bir yaratı ortaya koymaktır; çağdaş sanat yapıtının bir kurgusal eğilimidir metinlerarasılık.
Sayfa 141Kitabı okudu
Parçalanmış, bütünlüğü bozulmuş ve belirsizleşmiş gerçekliği ona uygun biçim öğeleri aracılığıyla dile getirmek ister çağdaş romancı; artık gerçeği yansıtmak için, dış gerçekle örtüşen bir öykü anlatmanın yeterli olmadığını bilmektedir; gerçeği, dış dünyada değil iç dünyada, bilinçte, bilinçdışında arar.
Reklam
Özellikle 19. yüzyıl gerçekçi romanının, nerede, ne zaman ve ne­den sorularına açık bir yanıt oluşturan biçim/içerik dokusu, Newton fiziğinin edebiyat estetiğindeki uzantısı görünümün­deydi. Geleneksel roman yapısı pozitivist bir mantığın ürünüy­dü. Okura yabancı gelmeyen bir öyküleme türüydü bu.
Ne var ki, bu başka türlü söyleme çabası, bazı eleştirmen ve dilbilimcilerin de dediği gibi, kimi tümcelerin Türkçenin tüm­ce yapısının dışına kaymasına, çeviri kokmasına neden olur. Bu da, özde gerçek bir yazarın kuşkularını içeren ve Türk edebi­yatının çıkardığı en özgün metinlerden olan bu romanların ki­mi yerde aşağıdaki türden tümcelerle bulanmasına yol açar: "Böylece ondan bir saat sonraki kasabada şüpheli işsizi iyice şüpheli bir şüpheli gördüğüm için aradığım kırık kalpli ihbarcı­nın, evinin arka bahçesindeki kör kuyuya sarkıttığı eski kafesleri, cep fenerlerini, makasları, gül ağacından ağızlıkları, şaşılacak şey ama eldivenleri, şemsiyeleri ve yelpazeleri ve Browning bir tabancayı incelemek zorunda kaldım" (YH.189); "Demeye getiri­yordu diyorum, çünkü bunu da demiyordu da (...) " (YH.29) Metnin bütününe gölge düşürecek denli fazla olmayan bu tür dil bozuklukları, Tahsin Yücel'in "Kara Kitap" romanıyla ilgili yazısından sonra, edebiyat çevrelerinde giderek büyüyen bir tartışmaya yol açar: "Kötü bir yazar iyi romancı olabilir mi?" Ancak kötü yazar yargısının, genel bağlamda yazarın yaratıcılığı ve dil kullanımı göz önüne alındığında haksız ol­duğu söylenebilir. Ayrıca dil kullanımının, romancılığın bo­yutlarından yalnızca biri olduğunu unutmamak gerekir.
Sayfa 165Kitabı okudu
Orhan Pamuk'un altıncı romanı "Benim Adım Kırmızı" (1998), onun bugüne değin yarattığı en kanlı canlı, en oyunsu, en eğlenceli ve en sevimli metnidir. Bu romanında okurlarını "uçurtmalar, yoyolarla"[33] eğlendirmek istediğini söylüyordur yazar. Yüksek/sanatsal ve eğlencelikltrivial özelliklerin bir arada yer aldığı bu metnin ana kurgu ilkesi ise postmodernizmin ço­ğulculuk'udur. Aşk ve cinsellik, somut ve soyut, resim ve yazı, sanat ve yaşam, Doğu ve Batı, hümanizma ve teokrasi, Tanrı ve şeytan, pornografik argo ve Kuran ayetleri, özyaşam ve kurma­ca, kırmızı ve mor ... Pamuk, "Benim Adım Kırmızı"yı "çok sesli müzik endişesi"[34] içinde oluşturduğunu söyler. Romanın en önemli özelliği ise, metin dokusunun büyük bir bölümünü oluşturan minyatür betimlemeleridir. "Benim Adım Kırmızı"yı epik bir resim kitabına dönüştürmüştür Pamuk. Bu kitapta re­simler anlatılır, anlatı ise resme dönüştürülmeye çalışılır. Me­tindeki en önemli estetik buluştur bu.[35]
"(Bu kitapta) Onun Cevdet Bey ve Oğulları'ndan Yeni Hayat'a uzanan yoldaki yazarlık serüvenini irdelemeye çalıştım, çağın öncü romancılarıyla örtüşen özelliklerinin altını çizmek istedim. Çağdaş romanı okumanın nasıl bir şey olduğu ise bu çalışmada Yeni Hayat örneğinde deneyimleniyor. Kuşkusuz Yeni Hayat'ı okuma ediminin içinde Pamuk'un diğer romanlarını da okumanın anahtarı bulunmakta. Önemli olan bir açık yapıtın ardında gizlenen felsefenin ve çözümlemenin özünde yatan mantığın kavranmasıydı. Bu çalışmada çağdaş romanı okumak Orhan Pamuk'u okumakla özdeşleşti. Okuma edimini katladıkça, bu kitapta örnek olarak kullanılan yazarın sanatçı özellikleri daha da su yüzüne çıktı Onun bir biçim ustası olduğu yolundaki görüşüm pekişti."
Sayfa 10 - Iletişim Yayınları, İstanbul 2008.
Reklam
72 öğeden 51 ile 60 arasındakiler gösteriliyor.