Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Rus Edebiyatında Puşkin Gerçekçiliği

Ataol Behramoğlu

Rus Edebiyatında Puşkin Gerçekçiliği Sözleri ve Alıntıları

Rus Edebiyatında Puşkin Gerçekçiliği sözleri ve alıntılarını, Rus Edebiyatında Puşkin Gerçekçiliği kitap alıntılarını, Rus Edebiyatında Puşkin Gerçekçiliği en etkileyici cümleleri ve paragragları 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
"Ögüt" şiirinden
Keneler ve sivrisinekler Çevrende uçuştuğunda gazete kalabalığıyla Boşuna kafa yorma, tüketme ince sözler Karşı koyma bu kaba gürültüye ve çığırtkanlığa Çünkü mantık da, üslup da sevgili dost Bu inatçı sürüyü etkilemez Kızmak da boş, fakat kaldır elini ansızın Ve şimşek gibi bir yergiyle onları ez.
Sayfa 128Kitabı okudu
Puşkin'in aydınlanmacı öğretiden ve kendi kişisel yapısından gelen iyimserliğinin derinlerinde bir yerdeki insan yaşamıyla, yaşamın geçiciliğiyle ilgili karamsarlığı, yine Jukovski romantizminin oldukça yapay karamsarlığından çok farklıdır ve kanımca onun gerçekçiliğinin üzerinde nedense pek de durulmayan önemli bir yönüdür ...
Sayfa 103Kitabı okudu
Reklam
Faust tragedyası " ... tarihsel sürecin toplumsal düşüncenin önüne çıkardığı soruların, yani burjuva İhtilalinin bir sonucu olarak ortaya çıkmış soruların, tarihin kendi içinde aranmasını onayladığı içindir ki, dünya sanatı ve edebiyatının gelişmesindeki tüm bir evreyi taçlandırır. "
Dokuz şiirden oluşan "Kuran'a Öykünmeler" bu kutsal kitaptan seçilmiş ayet ve hadislerin, üslup özelliklerine sadık kalınarak şiirleştirilmesi, yeniden yazılmasıdır. Dizinin beşinci şiirini örnek olarak buraya alıyorum: Yer devinimsiz-gök kubbeleri, Tanrım, sımsıkı duruyor sayende, Ve sular ezmiyor bizi Boşanıp yere. Evrende
Sayfa 128Kitabı okudu
Avrupa'da burjuva devrimlerinin başlangıçtaki ülkülerine ters yönde gelişmesinin yarattığı düş kırıkl ığı; mutluluğu akılda ve uygarlıkta değil, duyguda, uygarlık dışında, tarihöncesinde, uzak ülkelerde aramak gerektiği düşüncelerini doğurdu. XVIII. yüzyıl sonu, XIX. yüzyıl başlarında ortaya çıkan romantik akımların oluşum süreçlerinde bu olgular vardır. Romantikler klasikçiliğin usçu soyutluğuna karşı çıkarak, sanatsal yaratıya, sanatçının özgür kişiliğine öncelik tanıdılar. Antik sanatı örnek edinen klasikçiliğe karşı, ortaçağ sanatına, Dante, Shakespeare, Cervantes gibi, klasikçilik öncesi, Rönesans Dönemi sanatçılarına ilgi duydular. Kurallara boyun eğmeme, bireyi yüceltme, büyük tutkular, yetinmezlik; dine, doğaya, sanata, yabancıl (egzotik) öğelere, tarihe ve folklora yöneliş romantizmin belli başlı özellikleridir.
Sonuç
1. XVIII. yüzyılda henüz ulusal kimliğe sahip olmayan Rus edebiyatı XIX. yüzyılın ilk yarısında başta Aleksandr Puşkin ve Nikolay Gogol olmak üzere gerçekçi Rus yazarlarının yapıtlarıyla ulusal-gerçekçi doğrultuda evrensel bir edebiyat niteliği kazandı. 2. Dünya edebiyatında gerçekçilik (ve eleştirel gerçekçilik) akımı, yüzyıllar süren
Sayfa 218Kitabı okudu
Reklam
''Titreyen parmaklarını uyku gibi Gözbebeklerimde gezdirdi. Büyüdü gözbebeklerim Ürkmüş bir kartalınkiler gibi.''
Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları/Birinci Basını Kasım 2001Kitabı okudu
Rus toplum adamı ve edebiyat bilimcisi G. V. Plehanov Sanat ve Toplumsal Hayat adlı yapıtında, sanat yapıtını bilimsel yapıtlardan ayıran özelliğinin, gerçeği mantıksal yoldan değil imgeler aracılığıyla dile getirmesi olduğunu belirtiyor. Plehanov'un bu konudaki sözleriyle "Bir edip imgeler yerine mantıki deliller kullanırsa veya yarattığı imgeler onun şu veya bu konuyu ispatlamasına yararsa o artık sanatçı olmaktan çıkıp makale yazarı olur."
Sorunsalını, Boris Godunov'un sorunsalıyla da ilişkilendirebileceğimiz Suç ve Ceza'nın yazarının sözleriyle: " Halkın tüm ayıplarına ve pek çok iğrenç alışkanlığına karşın, o (Puşkin), daha hiç kimse halka hemen hemen hiç bakmazken onun ruhundaki yüce özü fark edebilmiş, ve bu halksal özü, kendi ideali olarak kendi ruhuna almıştır."
Sayfa 150Kitabı okudu
Yevgeni Onegin
Kişisel bir olay örgüsü (esas olarak Tatyana'nın Yevgeni'ye aşkı ve düş kırıklığı) üstüne kurulan manzum-romanın özelliği ve önemi, gerek bu iki kahramanın, gerekse Lenski, Olga gibi ikincil önemdeki kahramanların öykülerinin, tu- tarlı ve çok yönlü bir biçimde, olayların geçtiği XİX. yüzyıl Rusyası'nın 1820'li yılları ilk yarısındaki toplumsal süreçlerle organik bütünlük içinde verilmiş olmasıdır. Kimi edebiyat araştırmacılarınca "dünya edebiyatında ilk gerçekçi roman" olarak nitelenmesinin, "yeni zaman şiirinin başlangıcı" ve olaylar uzak bir geçmişte değil çağdaş bir dönemde geçmiş olmasına karşın "tarihsel " bir yapıt sayılmasının nedeni budur.
Sayfa 187Kitabı okudu
40 öğeden 11 ile 20 arasındakiler gösteriliyor.