Sanatın Öyküsü

E. H. Gombrich

Sözler ve Alıntılar

Tümünü Gör
"Eline bir demet çiçek alıp, o renk çiçeği oraya, bu renk çiçeği buraya koyarak bir düzen kurmayı denemiş herkes, ne türden bir uyum elde etmek istediğini kesin olarak bilmeksizin, renkleri ve biçimleri dengelemekten duyduğu acayip hazzı bilir. (...) Yeşil yapraklı bir dalcık, birdenbire, her şeyi "tam yerinde" yapıverir."
Sayfa 14
"Sanat" adı verilen bir şey yoktur aslında, yalnızca sanatçılar vardır.
Sayfa 3
Reklam
"Bir tablo, cam çerçeveye gömülüp duvara asıldığında, insana pek uzak gelir. Müzelerimizde ise, sergilenmiş nesneleri ellemek haklı olarak yasaklanmıştır. Ama aslında o yapıtlar, başlangıçta, ellenmek, evrilip çevrilmek, pazarlık konusu edilmek, üzerinde tartışılmak ve sorun olmak için yaratılmışlardır. Fakat her bir ayrıntının, sanatçının ulaştığı bir kararın sonucu olduğunu anımsatmakta yarar var. Onu kim bilir kaç kez düşünmüş, kaç kez değiştirmiştir? Belki arkadaki şu ağacı olduğu gibi bırakmalı mı, yoksa yeniden mi boyamalı diye kendine sormuş, belki de güneşin kızıla boyadığı bir buluta ansızın ve beklenmedik bir parlaklık veren yerinde bir fırça vuruşundan mutlanmış, ya da istemeye istemeye, salt alıcının direntisi sonucu, birtakım figürler eklemiştir. Nitekim, şimdi müzelerin duvarlarını süsleyen tabloların ve galerilerde yer alan heykellerin çoğunluğu hiç de sanat yapıtı olarak sergilenmek için yapılmamıştır. Sanatçının işe koyulduğu andan itibaren kafasında varolan belirli bir amaç ve belirli bir neden sonucu ortaya konulmuşlardır."
Sayfa 12
"Ama sanatçı, yaptığı resimde, yalnızca biçim bilgisini kullanmakla kalmayıp, bu biçimlerin neyi temsil ettiğini de dikkate alıyordu. Kimi zaman birisine "Büyük patron" dediğimiz olur. Mısırlı bir sanatçı, böyle bir adamı, uşaklarından veya karısından daha büyük çizmek zorundaydı."
Sayfa 36
"Ünlü ingiliz ressamı Sir Joshua Reynolds, Royal Academy öğrencilerine, mavi rengin tabloların ön düzleminde görünmemesi, geri düzlemde ve gittikçe kaybolan tepelerde kullanılması gerektiğini öğrettiği zaman, anlatıldığına göre, Reynolds'un rakibi Gainsborough, bu tür Akademi kurallarının çoğunluk hiçbir anlam taşımadığını kanıtlamak için ünlü "Mavi Çocuk" tablosunu yapmış ve ön düzlemin tam ortasındaki mavi giysiyi, geri düzlemin sıcak kahve rengiyle çok güzel bir karşıtlığa sokmuş."
Sayfa 17
Reklam
100 öğeden 11 ile 20 arasındakiler gösteriliyor.