Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Sümer Mitolojisi

Samuel Noah Kramer

Sümer Mitolojisi Sözleri ve Alıntıları

Sümer Mitolojisi sözleri ve alıntılarını, Sümer Mitolojisi kitap alıntılarını, Sümer Mitolojisi en etkileyici cümleleri ve paragragları 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
Sümer kozmogonisi
Sümerlerin kozmogonik ya da evrenin yaratılışı gö­rüşlerini özetleyecek olursak, evrenin kökeninin açıklanması­nın gelişimi aşağıdaki gibi ifade edilebilir: 1. Başlangıçta ilksel deniz vardı; kökeni veya doğuşu konu­sunda bir şey söylenmemektedir, Sümerler onu her zaman varmış gibi düşünmüş olabilirler. 2. Ilksel deniz gök ile yerin birliğinden oluşan kozmik dağı vücuda getirdi. 3. Tanrılar insan biçiminde kişileştirildiğinde, An (gök) eril, Ki (yer) dişildi. Onların birleşmelerinden hava-tanrısı En­lil doğdu. 4. Hava-tanrısı Enlil yerden göğü ayırdı ve babası An göğü ele geçirirken, Enlil annesi Ki'yi, yeri, ele geçirdi. Enlil ile an­nesi Ki'nin birleşmesi -tarihsel devirlerde Ninmah, "yüce kra­liçe"; Ninhursag, "(kozmik) dağın kraliçesi"; Nintu, "doğur­gan kraliçe" gibi çeşitli adlar verilen tanrıçayla özdeşleştirilmiş olabilir- evrenin düzenlenmesini, insanın yaratılışı ve uygarlı­ğın kuruluşunu başlattı.
“Sen ölünceye değin, sana ‘yaşamın gözüyle’ bakmayacağım.”
Reklam
Çivi yazısı dizgesi büyük bir olasılıkla Sümerlerin icadıydı. Gün ışığına çı­karılmış en eski yazıtlar -geçtiğimiz yıllarda Uruk’taki kazılarda çıkarılmış dördüncü binyılın ikinci yarısından kalma binden fazla tablet ve parça- Sümer dilinde yazılmışlardır. Ancak yazıyı icat eden Sümerler olsun ya da olmasın, İÖ üçüncü binyılda onu etkin bir yazı aracı haline getirenler kesinlikle onlardı. Kullanımsal değeri, yazıyı Sümerlerden alan ve kendi dillerine uyarlayan çevre halklarca da yavaş yavaş kabul edildi. İÖ ikinci binyılda bütün Yakın Dogu’ya yayılmıştı.
Bütün Sümer tabletlerinin yüzde doksanbeşinden fazla­sının ekonomik nitelikli olduklarına dikkat etmek önemlidir; ya­ni, senet ve makbuzlardan, evlat edinme ve ortaklık sözleş­melerinden, irade beyanları ve vasiyetnamelerden, işçi ve üc­ret listelerinden, mektuplardan vb. oluşurlar.
TUFAN Sami Babillilerin "Gılgamış Destanı"nın onbirinci tabletinin bulunması ve çözülmesinden bu yana yarım yüzyılı aşkın bir süredir, Ibrani yazıcıların anlattığı biçimiyle Kitab-ı Mu- kaddes'teki Tufan öyküsünün özgün olmadığı bilinmektedir. Bununla birlikte, Babil tufan mitinin kendisi de Sümer köken- lidir. Çünkü 1914 yılında Arno Poebel, Üniversite Müzesi'nin Nippur koleksiyonunda bulunan ve içeriğinin büyük bölümü tufan mitine ayrılmış altı sütunlu bir Sümer tabletinin üçüncü kısmını kapsayan altbölümünü özenle çevirmiş ve yayımla- 88 mıştır. Ne yazık ki bu parça tektir ve bugüne değin eşi bulu- namamıştır; ne Istanbul'da ne de Philadelphia'da kırık parçayı onarmaya yardımcı olacak hiçbir malzeme bulamadım."
Sayfa 173Kitabı okudu
Ekonomik nitelikli olmayan Sümer yazıtlarının yaklaşık olarak altı yüzlük bir grubunu dikilitaş, tuğla, koni, vazo vb. üstüne yazılan bina ve adak yazıtları oluşturur. Yazıtların bu göreceli küçük grubundan Sümerlerin siyasi tarihi büyük oranda ortaya çıkarılmıştır, içerikler genellikle kısa ve basit olduğundan bu yazıtların çevirileri de büyük güçlükler çıkar­maz.
Reklam
'Gerçekten de uzun yüzyıllar boyunca Sümer dili ve edebiyatı çalışması yal­nızca Babillilerin ve Asurların değil, Elamlılar, Hurriler, Hititler ve Kenanlılar gibi çoğu çevre halkın da entelektüel ve tin­sel merkezlerinin ve yazı okullarının temel uğraşı olarak kal­dı. Şu halde, açıkça hem yaşları hem de içerikleri nedeniyle Sümer mitolojik masalları ve kavramları bütün Yakın Doğu’ya yayılmış ve işlemiş olmalıdır. Bundan dolayı Sümer mitleri ve efsanelerinin bilgisi, kadim Yakın Doğu’da geçerli olan mito­lojiler üstüne yapılacak bilimsel çalışmalarda uygun bir yakla­şım için başlıca temeldir, çünkü bunların ardındaki köken ve gelişimi hiç de azımsanmayacak ölçüde aydınlatır ve açıklığa kavuşturur.'
Kitab-ı Mukaddes~Babil~Sümer
Sami Babillilerin “Gılgamış Destanı”nın onbirinci tabletinin bulunması ve çözülmesinden bu yana - yarım yüzyılı aşkın bir süredir, İbrani yazıcıların anlattığı biçimiyle Kitab-ı Mu­kaddesteki Tufan öyküsünün özgün olmadığı bilinmektedir. Bununla birlikte, Babil tufan mitinin kendisi de Sümer köken­lidir.
Sayfa 173Kitabı okudu
Tufan'ın bilinen doğuş miti
Şiirin ilk bölümü insanın ve hayvanların yaratılışı ile tufan öncesinde varolan beş kentin kuruluşunu işler: Eridu, Badti- bira, Larak, Sippar ve Şuruppak. Bir nedenden dolayı -bu pa­saj tamamıyla kırıktır- insanı yeryüzünden silmek için tufan çıkmasına karar verilmiştir. Ama en azından bazı tanrılar bu karardan pişmanlık duymuş gibidirler. Buna
Sayfa 174Kitabı okudu
134 öğeden 11 ile 20 arasındakiler gösteriliyor.