Sümer Mitolojisi

Samuel Noah Kramer

Sümer Mitolojisi Sözleri ve Alıntıları

Sümer Mitolojisi sözleri ve alıntılarını, Sümer Mitolojisi kitap alıntılarını, Sümer Mitolojisi en etkileyici cümleleri ve paragragları 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
Kitab-ı Mukaddes~Babil~Sümer
Sami Babillilerin “Gılgamış Destanı”nın onbirinci tabletinin bulunması ve çözülmesinden bu yana - yarım yüzyılı aşkın bir süredir, İbrani yazıcıların anlattığı biçimiyle Kitab-ı Mu­kaddesteki Tufan öyküsünün özgün olmadığı bilinmektedir. Bununla birlikte, Babil tufan mitinin kendisi de Sümer köken­lidir.
Sayfa 173Kitabı okudu
Sümer kültürü çalışmasında büyük bir farkla öne çıkan malzeme, özellikle daha tinsel açılarıyla, İÖ yaklaşık 1750’lerden kalma “edebi” tablet grubunun içeriğidir; bunlar­ da Sümer destanları ve mitleri, ilahileri ve ağıtları, atasözleri ve “bilgelik sözleri” vardır. Ve, bugüne değin çıkarılmış Sü­mer yazınsal malzemesinin enginliğine karşın, yalnızca üç bin kadar tablet ve parçanın -yüzde birden fazlası değil- Sümer edebi yazılarını içeriyor olması önemli bir ayrıntıdır.
Reklam
İ.Ö. yaklaşık 3500 ile 2000’ler arasındaki uzun dönemde bütün Yakın Doğu’nun başat kültürel grubunu temsil edenlerin Sümerler olduğu bilinen bir gerçektir. Çivi yazısını geliştiren ve büyük bir olasılıkla icat eden Sümerlerdi; Yakın Doğu’nun bütün halklarını derinden etkilemiş tinsel ve dinsel kavramlarla bütünlüklü bir panteon geliştiren Sümerlerdi; son olarak, içerikte zengin ve biçimde etkili bir edebiyat geliştiren Sümerlerdi.
ninhursag enki'yi lanetler:
sen ölünceye değin, sana 'yaşamın gözüyle' bakmayacağım .
Ikinci biçem özelliğine gelince, bu da şöyle açıklanabilir; Sümer şair, destan ve mitsel yapıtlarında iki lehçe kullanır, asıl lehçe ve Emesal lehçe olarak bilinen diğeri. İkincisi asıl lehçeye fazlasıyla benzer ve yalnızca düzenli ve karakteristik fonetik çekimler göstermesiyle ayrılır. Bununla birlikte, daha da ilginç olanı şairin Emesal lehçeyi eril değil dişil bir ilahın doğrudan konuşmasını anlatmakta kullandığı gerçeğidir; bu nedenle gök kraliçesi İnanna'nın sözleri her zaman Emesal lehçesinde verilir.
İnsanın çamurdan yaratılışı
Şiir, tanrıların ekmeklerini sağlamakta, özellikle, tahmin edilebileceği gibi dişi ilahlar varlık bulduktan sonra, çektikleri güçlüklerin betimlenmesi denilebilecek bir girişle başlar. Tanrılar yakınırlar, ama su-tanrısı Enki, Sümerlerin bilgelik tanrısı da olduğundan onlara yardım edebilecekken, öyle de­rin uyumaktadır ki onları işitmez. Bunun üzerine annesi, “bü­tün tanrıları doğuran ana,” ilksel deniz, tanrıların gözyaşlarını ona getirir ve şöyle der: “Ey oğul, kalk yatağından, ...dan bilgeliğini göster, Tanrılara hizmetkârlar biçimle, onların ... onlar üretsin.” Enki konu üstüne düşünür, iyi ve soylu şekilleyici’lerin başına geçer ve annesi Nammu’ya, ilksel denize şöyle der: "Ey ana, sözünü ettiğin yaratık, var edildi, Onun üstüne tanrıların ... yerleştir; Deniz dibinin yüzeyindeki kilden yüreğini yoğur, İyi ve soylu şekilleyicilir kili berkitecekler, Sen, sen onun uzuvlarını ortaya çıkar; Ninmah (toprak-ana tanrıça) senin üstünde çalışacak, ... (doğum tanrıçaları) sen biçimlerken yanında olacaklar; Ey ana, (yeni doğanın) yazgısını belirle, Ninmah onun üstüne tanrıların ... yerleştirecek, ... insan olarak ... İçerikleri açıklanabilirse çok aydınlatıcı olacak birkaç kı­rık dizeden sonra şiir, Enki’nin, insanın yaratılışı onuruna tanrılara verdiği bir ziyafeti anlatır. Bu ziyafette Enki ve Nin­mah çok fazla şarap içer ve çakırkeyif olurlar. Bunun üzerine Ninmah denizin dibinden bir parça kil alır ve altı değişik tipte bireyi şekillendirir, Enki de onların yazgılarını belirler ve on­lara yiyecek ekmek verir.
Sayfa 132Kitabı okudu
Reklam
137 öğeden 21 ile 30 arasındakiler gösteriliyor.