Yeni Düşün Adamları

Bryan Magee

Yeni Düşün Adamları Gönderileri

Yeni Düşün Adamları kitaplarını, Yeni Düşün Adamları sözleri ve alıntılarını, Yeni Düşün Adamları yazarlarını, Yeni Düşün Adamları yorumları ve incelemelerini 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
Wittgenstein’ın sonraki felsefe görüşüne yaklaşmanın,böylelikle de ilkinden nasıl ayrıldığını görmenin en kolay yolu,anlam için kullanılan iki benzetme arasındaki farkı belirtmektedir.İlk felsefe görüşünde,anlamlandırma bir resimleme ilişkisi olarak görülüyor:Bir dile getirişin anlamı,onun olanaklı kullanışlarının toplamıdır.Bu resim benzetmesinden alet benzetmesine geçiş,iki görüş arasındaki en temel farktır.Birçok başka değişiklik buradan kaynaklanır
Sayfa 157Kitabı okudu
Etik ve Estetik Değerler ile Geleneksel Felsefe
Dil değer üzerine konuşamaz,çünkü değer,dünyanın bir parçası değildir.Öyleyse,ahlaki ve estetik değer yargıları,dilin sahici,anlamlı kullanımları sayılmazlar.Wittgenstein bunların Ne oldukları konusunda olumlu bir açıklama getirmez.Bunun peşinden de,dünyayı bir bütün olarak ele alıp onun üzerine konuşmaya çalışan türden,geleneksel felsefe olanaksızdır.Dünya üzerine konuşmanın tek olanaklı yolu,onu oluşturan tek tek olguları betimlemektir.
Sayfa 154Kitabı okudu
Reklam
Mantık ve Matematiğin Önermeleri
Wittgenstein’a göre,mantık ile matematiğin önermeleri,sırasıyla,totoloji ile denklemlerdir;denklem de,sadece,bir yandaki deyimlemenin,öteki yandakinin anlamını,yani aynı anlamı iletmenin başka bir yolu olduğunu dile getirir.Bu tür önermeler,dünya üzerinde ele avuca gelir bir bilgi sağlamazlar.Yalnızca,gerçekte kullandığımız dile getirmelerin,çoğu zaman,birinin öğelerinin bir başkasınca kapsanması biçiminde ilişkili olduklarını serimlerler.Bir önermenin en son resimsel kuruluşu,bir başka önermenin öğelerini kapsıyorsa,bu ikinci önerme ilkinin mantıksal sonucudur.İkincisinde bulunan her şey,ilkini oluşturan öğelerde zaten kapsanıyorsa,ilkinin doğru olup da ikincisinin yanlış olabilmesi anlaşılır olamaz.
Sayfa 153Kitabı okudu
Felsefesi,okurun yaşamının tüm düşünsel niteliğini değiştirmeye yöneliktir,böyle bir amacın aracıdır;bu yüzden de ulaşılması zor kılınmıştır.Sanırım bu, Wittgenstein’ın yazış biçiminin,amaçları bakımından bir temellendirilmesi sayılabilir.
Sayfa 150Kitabı okudu
Tractatus’un sonuna gelindiğinde,Wittgenstein aşağı yukarı şunu söylüyor: “Benim önermelerimi anlayan,sonunda onların anlamsız olduklarını görür.” Peşinden bu paradoksu yumuşatmaya çalışıyor;söylediklerine,belirli bir anlama düzeyine çıkmamızı sağlayan,ortaya çıkınca da bir tekmeyle yıkıp atabileceğimiz bir merdiven diye bakmamızı söylüyor.Savı,dilin dünyayı temsil edebilmesi için,dil ile dünyanın belirli bir yapıyı paylaşmaları gerektiğidir;sonradan da bunun,üzerinde anlamlı olarak konuşulabilecek bir olgu olmadığını söylüyor.Bu,dilde kendisini gösteren bir şeydir;dil,bunu anlatmak için kullanılamaz.Böylece,bu kanıtlama yoluyla,felsefe kendi temellerini söküyor.
Sayfa 147Kitabı okudu
Anlamın Resim Kuramı
Nesneler çeşitli biçimlerde düzenlenebilir,aynı şekilde,bu nesnelere taktığımız adlar da çeşitli biçimlerde düzenlenebilir.Anlamlı bir önerme,bir dizi adı,bu adların izin verdiği olanaklı düzenlemelerden biri içinde biraraya getirir;adların düzenlenme olanakları da,nesnelerin düzenlenme olanaklarına dolaysız olarak koşuttur.Böylece bir önerme,anlamlı bir önerme olarak,olanaklı bir olgu durumunu resimler.Önermenin imlediği nesne düzenlemesi,bu nesnelerin,önermenin içindeki adlarının düzenlemesi ile aynıysa,önerme doğrudur.Bu iki düzenleme farklıysa,yanlıştır.Önermenin öğeleri,domino taşları gibi,çeşitli düzenlemeler oluşturacak biçimde sanki oraya-buraya oynatılabilir.Bu düzenlemelerin çoğu yalnızca olanaklı olgu durumlarını temsil ederler.Bu öğeler,imlenen nesnelerin düzenlendiği biçimde düzenlenmişlerse,önerme doğru olur.
Sayfa 145Kitabı okudu
Reklam
53 öğeden 11 ile 20 arasındakiler gösteriliyor.