Merhum Ekrem Hakkı Ayverdi nin bu manada şu sözü aklıma geldi : "Eskiden bir insanın Efendisi olmaz ise o insan eksik sayılırdı". Buradaki Efendi'den bir şeyh, kişinin bir tarikata müntesip olması kastedilir. Ekrem Hakkı Bey'in vefatının üzerinden 30 yıl geçti bu sözü söylediği zamanlar 1950 ortaları. Bu bir paradigma, bir telakki ve anlayış değişikliği. Evet batılılaşıyoruz. Malumunuz batı modernitesi Ben üzerine kurulmuştur ama hangi Ben? Bir ben vardır bende benden içeri diyor ya Yunus . O içerideki ben değil dışarıdaki Zahir ben. O Zahir benin baktığı yer maddi dünyadır. Arka planı tahlil ettiğimizde batının bugün çatırdamasına karşın hala nefs-i emmaremize hitap eden maddi bir dünya inşa ettiğini görüyoruz . Dışarıdaki ben, adına nefs-i emmare diyelim ,hep ister ,hiç doymaz.