Marx'a göre özgürlük ve bağımsızlık, bir kendi kendini yaratma sürecine dayanmaktadır.
"Ancak kendi ayakları üzerinde durabilen varlığa 'kendi kendine yeter' deriz. Ama bu varlığın kendi ayakları üzerinde durabilmesinin en önemli şartı, kendi varlığını kendisinin yaratmış olmasıdır.
...
Bir yabancı, kendi hayatımın kaynağını oluşturuyorsa ben bağımlı bir varlık haline dönüşürüm. Eğer kendi hayatım benim yarattığım bir şey değilse o zaman bu hayat, benim dışımdaki birinin hayatıdır."
...
İnsan, bireyselliğini "mutlak bir insan olarak ispat ettiği zaman tam anlamıyla özgür olur. Bu da ancak içinde yaşadığı dünya ile görerek, duyarak, koklayarak, tadarak, hissederek, düşünerek, bakarak, duyumsayarak, isteyerek ve severek bir ilişkiye girdiğinde gerçekleşir."