Kopuş ve isyan, kırılganlık ve belirsizlik, açıklık ve ıstırap:
Bunlar Adorno düşüncesinin tam merkezinde yer alan temalardır ve Adorno'yu bu kadar heyecan verici yapan da budur.
Bazı hikâyeler tam tahmin ettiğin gibi ilerler. Bazılarıysa son sayfada tüm bildiklerini sorgulatır. 🤯
Ters köşeleri seviyorsan, seni sonuna kadar merakta bırakacak 3 kitap önerisini keşfetmeye hazır ol!
Öyleyse neden diyalektik? Çünkü o, yanlış bir dünyaya uygun tek düşünce biçimidir. Diyalektik var, çünkü biz yanlış bir yerde, yanlış bir toplum biçimi içinde yaşıyoruz. "Diyalektik, şeylerin yanlış durumunun ontolojisidir. Şeylerin doğru durumu diyalektiksiz olurdu: ne bir sistem ne de bir çelişki olurdu" (1990: 11).
Stalin, Auschwitz ve Hiroşima sonrasında kesinlikler, özellikle de mutlu son garantisi yoktur. Demek ki senteze götüren bir olumsuzlama süreci, yani olumlu sona yol açan olumsuzlamanın olumsuzlanması biçimindeki bir diyalektik kavramını terk etmek bu yüzden zorunludur. Şimdi diyalektiği ancak olumsuz biçimde, yani bir sentezden ziyade bir olumsuzlama hareketi olarak, negatif bir diyalektik olarak kavrayabiliriz.
Daha Platon döneminde diyalektik, olumlu bir şeyi olumsuzlama aracılığıyla gerçekleştirmek demekti; ama sonradan 'olumsuzlamanın olumsuzlanması' özlü bir deyişe dönüştü. Bu kitap, diyalektiği, onun belirliliğini azaltmaksızın bu tür olumlayıcı boyutlarından kurtarmayı amaçlıyor"...