‘’Bizans’’ yanlış bir kelimedir;çünkü bu şehrin kurulduğu noktanın klasikteki ismidir Byzantion ve o imparatorluğa ‘’Bizans,Bizans medeniyeti,Bizanslı’’ demek 16. yüzyıldaki Alman hümanistlerinin,Hieronymus Wolff’un işidir.Niçin ‘’Bizans’’ demiştir,tartışılır.En başta;Alman imparatorluğunun,yani mukaddes Roma-Germen İmparatorluğu denen imparatorluğun -ki Ortaçağ’da kurulmuştur-rakibini bir şekilde tarih sahnesinden silmek amacını taşımaktadır.Yani İstanbul,Türkler tarafından fethedildikten sonra ortaya atılan bir terimdir bu.Bizanslıların kendileri hiç bir zaman bu terimi kullanmazlar.Kendileri için Romalı,ülkeleri için Roma gibi tabirler kullanırlar,ki biz Türkler daha Selçuklu devrinden beri bunu Rum olarak düşünmüşüzdür.Rumluk bazılarının zannettiği gibi bir etnik birimin adı değildir.Bir imparatorluğun,Roma İmparatorluğu’nun tebaasının adıdır.Dinlerin ve dillerin üstünde bir tutum takınmaktadır.Nihayet Üçüncü Büyük Roma,Müslüman bir Roma’dır ve Türklerin kurduğu bir Roma İmparatorluğu’dur.Bu,böyle tarihi bir yakıştırma da değildir aslında.Çünkü Rum tabirini,Roma tabirini bizim ecdadımız kullanmıştır ve kendilerinin,bu anlamda bir varis ve tek olduğu üzerinde de hemfikirlerdir.