Hani bazen romanları bu gerçekten yaşanmış olmalı hissiyle okursunuz ya, işte bu roman benim için onlardan biri ve muhteşem kurgulanmış bir gerçek. Hem çok yorucu hem çok eğlenceli... Evet, tamamen olay üzerine bir kitap ama aklınızda kalması çok zor. Bu kitabı ne zaman okumuştum hatırlamıyorum, kitaptaki çoğu karakteri de asla hatırlamıyorum ki 300'den fazla diyorlar. Ama bünyemde yarattığı etkiyi yüz yıl geçse de unutmam: müthiş bir edebi lezzet, mükemmel geçen bir vakit, duygular şelale...
Ayrıca bu nadide romanımızın "karnavalesk" isimli bir teknikle yazıldığını belirtmek isterim. İlgilenen araştırabilir. Bence Türk Edebiyatında böyle bir şeyin olması çok değerli. Buradan bize bir Nobel daha gelsin.
Son olarak romanda geçen olayların çoğunun yakın Türkiye tarihinde bazı olaylara selam çakması, mekanın gerçekten Karadeniz'de romanda belirtilen özelliklerde yer alması da benim için romanı çok eğlenceli ve değerli yapan unsurlardır.