Kitabı okumaya başladığımda oldukça ağır ilerlemişti. Kitaptaki kasvetli ve ağır hava başlarda beni oldukça yordu ancak okumaya devam edip ilerledikçe insanlık tarihiyle, yönetimle, yönetici ve yönetilen ilişkisiyle ilgili çıkarımları oldukça ilgimi çekti ve geçmişten günümüze birçok olayı biraz daha iyi algılamamı sağladı. Bunun dışında kitap içeriği ise bence şu şekilde özetlenebilir; kitaptaki ana karakterimiz ve diğer insanlar tarihle, yaşadıkları coğrafyayla, toplumsal olaylarla ilgili bilgilerini sadece partiye bağlı olarak edinebiliyorlar. Partinin öğretisi veya öğretileri dışında bir şey konuşmak ve hatta düşünmek olanaksız durumda çünkü sürekli onları izleyen bir gözün ve dinleyen kulağın denetimi altına alınmış durumdalar. İnsanlığın varoluşuyla birlikte ortaya çıkan duygular ve içgüdüler çeşitli yöntemlerle bastırılmaya hatta tamamen yok edilmeye çabalanıyor. Kitabın sonlarına doğru yansıtılan baskıyı ciddi anlamda kendi üzerimde hissettiğim, içine çeken bir okuma oldu. Okuyacaklara iyi okumalar dilerim.