Cumhuriyet kuşaklarının, özellikle Kemalizm üzerinden kendilerini ifade eden söylemleri sığlığın dibi... Kafalarındaki Batı ile orada yaşayan, var olan Batı'nın hiçbir alakası yok. Şayegan'ın deyişiyle tam bir "yaralı bilinç" hâli, "kültürel şizofreni" yaşıyorlar. Özgürlük, bilim, akıl der dururlar ama bitti bunlar. Zaten bilimden, akıldan, felsefeden, sanattan anladıkları da yok. Bu kavramları sadece din formatında algılıyorlar. Kimi zaman, laiklik din katına yükseltiliyor. Kimi zaman bilim. Kimi zaman da sanat!