Bugün yılda Fransa'da onbeş bin kadar eser neşrediliyor. Bizde bir tane bile neşir kalmadı. İtalya'da neşriyat Mussolini'den beri azalmış. Bu da istibdadın, pederâne bile olsa irfana ne müthiş darbe olduğunu gösterir. Yeni yazı sökmedi. Hâlâ herkes mektublarını eski yazı ile yazıyor.. Mustafa Kemal, İsmet de öyle yapıyor.
Celal Nuri de: <<Eski kitabları Bayezid meydanına doldurup yakmazsak, bu millet kurtulmaz.>> diyor. Bu müthiş bir cinayet, büyük bir ahmaklık, derin bir cahillik. Onlar öyle kıymetli hazineler ki, burada Avrupa âlimlerini görüyorum, bayılıyorlar. Bazan bunlardan birinin içinden öyle mühim bir mâlumat buluyorlar ki, ilmin karanlık bir yerini tenvir ediyor.