"Evet,kılıç artığı;artık niye yaşadığını bile bilmeyen,yüzü ileriye değil,geriye,ölülerine dönük olan,yaşadıklarını kimseye anlatamayan,nasıl anlatılacağını bile bilmeyen,bundan çok utanan,kendisi yaşadığı için ölülerine karşı vicdan azabı içinde olan insan.Yaşayanlar içinde yaşıyormuş gibi yapan,yaşayanlar gibi yiyip içen,giyinip kuşanan bir ruh."
"Ölümü alnıma aldım, " dedi Memed, yüzü kırışarak, yüzü büyük bir acıyla gerilerek. "Ölümü alnıma aldım! Şurada tam yüreğimin ortasında bir yangın var. Oyuyorlar gibi yüreğimi.Gitmeliyim..."