Dönüşüm bana fantastik bir romandan ziyade Kafka'nın psikolojisinin ve bilinçaltının metaforik bir yansıması gibi geldi. Babasının yanında kendisini öyle küçük görmekteydi ki gün geçtikçe bir böcekten farksız olduğunu düşündü ve kardeşine öylesine bağlıydı ki onun kapkara ailesi içinde bembeyaz nokta olarak görmekteydi. Kafka kitap boyunca böceğin yaşadıklarını değil böceğin gözünden ailesinin yaşadıklarını anlatmakta yani bir nevi bir üyesini kaybetmiş bir aileyi diyebiliriz belki ancak ben aynı zamanda bir aile üyesini kaybetmekten ziyade bir aile üyesini günden güne silen bir aile de gördüm okurken o yüzden bu yorum konusunda hala bir ikilemdeyim. Sözün kısası Kafka'dan Dönüşüm benim için Kafka'nın zihninden parçalar okumak gibiydi.