Her felsefe hayatla başlar, ölümle biter. Çözülmeyen müşküllerin hallali odur. Ölüm… Muztar kalınca ya ölür veya öldürürsün. İşte tarih… İşte her günkü vakalar… İşte zabıta vukuatı…
İşte romanlar… Filozofuz diye ortaya çıkan heriflerin ciltler dolusu
dırıltıları insanlar arasında zerre kadar hüsn-i imtizâç tesis edebilmiş midir? Dinsiz, imansız, felsefesiz, kitapsız, hırlaşan, dalaşan
hayvanlar ne ise biz hâlâ oyuz. Hiçbir dâhi, insanlara refah, imtizaç temin edecek bir felsefe icat edemez. Tabiatta layetegayyer
bir felsefe vardır. İşte bunu bulmalı, görmeli, hayata tatbik etmeli.