Bana 24 saatlik programını anlattığında senin adına üzülmüştüm. Hayatında insan teması ve sıcaklığı yok denecek kadar az. Bu durum ne samimi tarzınla, ne de yakınlık kurma kapasitenle hiç örtüşmüyor.
Dr. Yalom, kitabı yazarken 84 yaşındaydı. Yaşının da verdiği etkiyle ‘Ölümün ne ifade ettiğini’ ve ‘Nasıl güzel ve anlamlı bir yaşam sürülebilir’ sorularının cevabını yine psikoterapi yaptığı 10 vaka ile arıyor kitabında. Özellikle terapist okuyucuları için hastalara rehberlerle ya da tekniklerle değil, hümanist bir biçimde hastayla bağ kurarak yaklaşmanın önemini de anlatıyor.
‘Psikoterapi öyküleri’ son yıllarda çok moda oldu. Piyasada birçok kitap var. Ben her gördüğümü alıp okuyorum. Bana sanki bir psikoterapist gibi insanlara karşı her zaman açık ve dürüst olmamı pekiştirdi diyebilirim. Ayrıca zamanla hem insanların bazı anlayamadığım davranışlarının sebebini daha iyi anlayabildiğimi keşfettim. Kendimde hekim olduğum için yaralı ve hasta insanlara nasıl davranmam konusunda da bana kesinlikle faydası oldu bu tür kitapların. Bir insanı depresyona sokan ya da en azından ‘kafasını bozan’ yine başka bir insandır. Yani birçok psikolojik bozukluk insan faktörüyle ilgili. Bu yüzden ‘insan kavramını’ çözümleyip, bazı sorunların çaresine bakmada bu kitapların faydası olduğunu düşünüyorum.
Bu kitap bir roman değil. Üstelik vakalar çok ilginç ya da ağır vakalarda değil. Yani konuya ilginiz varsa 2-3 günde okunur. Ama diğer türlüyse ilk okunacak kitaplardan olmadığını belirtmek isterim.
Divan, psikanalizin simgesidir. Hasta ‘divan’a yatar ve kendisini rahatsız eden şeyleri anlatır. Anlattıkça rahatlar, anlattıkça aslında ‘nerde yanlış yaptığı’ konusunda bilinçlenir ya da psikoterapisti gösterir. Kitabın çoğunda da bu var. Hırs, kibir, bencillik, intikam, şehvet ya da sevgi, hoşgörü, saygı, sadakat, ahlak… İnsanı şeytandan daha kötü yapan kötücül duygular ya da melekten daha üstün yapan erdemlerin mücadelesi yaşam boyunca sürer gider...Bu kitaptada farklı duygular anlatıldığı için herkes kendinden bir şeyler bulabilir… Psikoterapinin nasıl yapıldığı, hastanın ve doktorun terapiden sonra neler hissettiği gibi daha profesyonel konularda da bilgi sahibi olabilirsiniz… Evet kitap bir roman ama bu niyetle okunursa haz alınmayacak hatta sıkacak bir kitap… Eğer kendi iç dünyanıza bakarak okursanız alacağınız keyif ise paha biçilemez… Kitapta birkaç kahraman ve birkaç öykü aynı anda devam ediyor… Ama birinin öyküsü sizi sıksa da bir diğerininki kitaba tekrar bağlıyor…
DivanIrvin D. Yalom · Ayrıntı Yayınları · 20216,7bin okunma